Asukasviestintä aina ajan tasalla

Asukasviestintää verkkopalvelussa
Asukasviestintä on entistä helpompi automatisoida, kertovat Henrik Tuhkanen ja Minna Halonen. Kuva: Juho Kuva

Asukkaiden verkkopalvelussa hyödynnetään valmiita, asiantuntijoiden tuottamia sisältöjä.

Festum ja Isännöintiliitto käynnistivät syksyn 2017 alussa projektin, jossa Festumin Hausvise-isännöintijärjestelmä laitettiin hyödyntämään Asumisen tietopankin sisältöjä.

– Asukkaat eivät ota sovelluksia käyttöön, jos sisältö ei ole ajankohtaista ja kosketa heitä. Isännöinnin aika taas ei riitä tällaisten sisältöjen tuottamiseen. Kun Isännöintiliitolla oli sisältöjä valmiina, halusimme hyödyntää niitä, toimitusjohtaja Minna Halonen Festumilta kertoo projektin taustoista.

Halosen mukaan olisi harmi, jos isännöintiala ei kehittyisi siksi, että järjestelmät estävät. Näin käy, jos esimerkiksi rajapinnat eivät toimi, jolloin järjestelmään ei voi liittää muita palveluita, tai jos taloushallinto on järjestelmästä erillään. Myös sisältöjen tuottaminen verkkopalveluihin on usein isännöintiyrityksille haaste.

Isännöintiliiton ja Festumin yhteistyöhanketta on viety eteenpäin työpajoin, jonne on Festumilta osallistunut Halosen lisäksi tuotekehitysjohtaja Jani Alahonko sekä Isännöintiliitosta kehityspäällikkö Henrik Tuhkanen ja asiakaspäällikkö Markku Winberg.

– Yhteistyömme etuna on se, että järjestelmäntoimittajan ei tarvitse resursoida viestinnän tuotteistamiseen, sanoo Tuhkanen.

Isännöitsijän aika oikeisiin asioihin

Kun asukkaiden omatoimisuus lisääntyy verkkopalvelun valmiiden sisältöjen avulla, isännöitsijä pystyy kiinnittämään huomionsa isoihin teemoihin, kuten kiinteistön arvonnousuun.

Asumisen tietopankin sisällöt on mahdollista avata käyttöön vuoden 2018 alusta niille Festumin asiakkaille, jotka ovat Isännöintiliiton jäsenyrityksiä.

Festumin ja Isännöintiliiton yhteistyöhanke on osa Kiihdyttämö-projektia, jossa Isännöintiliiton palveluverkostoon kuuluvat yritykset kehittävät palveluitaan yhteistyössä asiakkaidensa, eli isännöintiyritysten kanssa. Jäsenyritysten edustajia otetaan mukaan hankkeesta riippuen esimerkiksi osallistumaan haastatteluihin, työpajoihin, testiryhmiin ja pilottiprojekteihin.

Teksti Meri Siippainen

Juttu on julkaistu kokonaisuudessaan Isännöinti-lehdessä 9/2017.

Lue myös: Taloyhtiön kotisivut