Miia Mettälä: ”Johtaja saa myös nauraa”

Miia Mettälän työura ei ole kulkenut perinteisintä rataa. Mettälä valmistui ja työllistyi alun perin kiinteistösihteeriksi, opiskeli työn ohella isännöitsijäksi ja päätyi välittömästi valmistumisen jälkeen johtamaan keskisuurta vantaalaista isännöintiyritystä.

Miia Mettälä aloitti Pähkinähoidon toimitusjohtajana lokakuussa. Kuva: Juho Kuva.

– Olin työskennellyt Louhelan Huollossa puolitoista vuotta, kun yrityksen toimitusjohtaja joutui jättäytymään pois. Toimitusjohtajan tehtävät siirtyivät minulle ja luotsattavakseni tuli isännöinti- ja kiinteistöhuollon toiminnot, seitsemän alaista ja 750 isännöitävää huoneistoa, Mettälä kuvailee lentävää lähtöään isännöintiyrityksen johtamiseen.

Varsinkin alkuajat olivat haastavia, sillä uutta opeteltavaa riitti. Mettälä sai isännöitäväkseen useita kohteita, joissa oli menossa suuria remontteja.

– Jouduin kovalla tahdilla kiinni isännöinnin töihin. Kaikki haastavimmatkin hankkeet vietiin kuitenkin onnistuneesti päätökseen, muistelee Mettälä.

Nyt, kolme vuotta myöhemmin, Mettälä on jälleen uuden kynnyksellä. Lokakuun alusta hän on ollut vantaalaisen Pähkinähoito Oy:n toimitusjohtaja.

– Päätyöni on toimitusjohtajan työ, ja tarkoitus on, että puolet työajastani menisi kehitystehtäviin ja henkilöstön johtamiseen, kertoo Mettälä.

Kehitys alkaa oman organisaation tasolta

Mettälän mukaan yrityksessä riittää kehitettävää, sillä esimerkiksi digiloikkaa ei ole vielä ehditty tehdä. Suostuessaan tehtävään hän varmisti, että kehitystöille myös jäisi aikaa ja otti isännöitäväkseen vain viisi kohdetta.

Johtajana Mettälä haluaa toimia suunnannäyttäjänä henkilöstölle, tukea alaisia päätöksissä ja varmistaa sen, että henkilöstön osaaminen on kunnossa. Alaisia Mettälällä on tällä hetkellä 20.

– Panostan ensin siihen, että saamme organisaation hyvään kuntoon yhtenäistämällä esimerkiksi käytänteet. Digikehitys helpottaa myös henkilöstön työkuormaa, sanoo Mettälä.

Hän uskoo toimivan organisaation näkyvän myös parannuksina asiakkaille, kun toimintatavat yhtenäistyvät. Digitaalisuuden myötä isännöintityöstä saadaan entistä läpinäkyvämpää taloyhtiöille, mikä kasvattaa asiakkaiden luottamusta.

Mikko-projektilla henkilöstö mukaan

Mettälän luotsaamana yritys on lähtenyt mukaan Metropolian vetämään Mikko työhyvinvointi ja tuottavuus -projektiin. Hankkeessa etsitään yritykselle kehityskohteet ja valitaan henkilökunnasta työryhmät, jotka vievät kehitystä eteenpäin.

– Yksi pienryhmä työstää sähköisiä kalentereiden synkronointia, itse päivitän yrityksemme koulutuslistoja. Hanke on minulle toimitusjohtajana loistava työkalu, kuvailee Mettälä.

Ulkopuolisen vetämän Mikko-hankkeen lisäksi tärkeä tuki uudelle toimitusjohtajalle ovat alaisten kanssa käytävät kehityskeskustelut.

Huumorilla muutoksiin

Uusi toimitusjohtaja näkee työpaikkansa tuorein silmin ja hänen on helppo huomata muutosta vaativia kohtia.

– Murrosaika on haasteellista ja muutosjohtaminen vaatii pitkäjänteisyyttä, mutta lopputulos kiittää sitten puolestaan, kun sekä henkilöstö että asiakkaat ovat tyytyväisempiä, sanoo Mettälä.

Hänen oma voimavaransa haasteista selviytymiseen on huumori, jota Mettälän työyhteisössä viljellään paljon.

– Isännöitsijä on työnsä puolesta tekemisissä isojen ja vaikeidenkin asioiden kanssa. Asiakkaita ei kuitenkaan kannata päästää ihon alle, vaan kannattaa muistaa nauraa ja sarkasmikin on sallittua, muistuttaa Mettälä.

Teksti : Meri Siippainen

 

Juttu on osa Ajatuksia isännöinnin johtamisesta -sarjaa. Lue muut osat täältä.