Kumppanikolumni: Sähköauton latauspisteet voi myös vuokrata

Kuukausimaksullinen sähköauton latauspiste on helppo ja kätevä keino tuoda latauspisteet taloyhtiön asukkaiden käyttöön.

Sähköautojen yleistymisen myötä taloyhtiöiden latauspisteasiat työllistävät isännöitsijöitä yhä enemmän. Latauspisteiden hankinnan ei kuitenkaan tarvitse olla työläs investointi, vaan latauspisteet voi hankkia myös nopeasti ja vaivattomasti vuokraamalla.

Vuokralatauspalvelussa latauslaitteet, asennus ja ylläpito sekä maksuvälityspalvelu sisältyvät palvelun kuukausimaksuun, jota sähköauton lataajat maksavat valitsemansa latauspaketin mukaisesti. Isännöitsijän ei tarvitse huolehtia latauspisteistä alkuinvestointien jälkeen.

Vuokralatauspisteisiin tehdään sopimus, joka on mahdollista purkaa yhden kuukauden irtisanomis­ajalla niin taloyhtiön kuin lataajan puolesta. Vuokra­suhteelle ei ole minimiaikaa. Yhden kuukauden varoajalla vaihdamme laitteistoa myös tehokkaammaksi tai vastaavasti matalatehoisemmaksi.

Isännöitsijän ei tarvitse huolehtia latauspisteistä alkuinvestointien jälkeen.

Latausasemia ohjataan erillisen mobiilisovelluksen kautta, jota jokainen latauspistettä vuokraava voi käyttää. Sen kautta seurataan myös sähkönkulutusta, minkä mukaan taloyhtiölle hyvitetään kulutus kuukausittain. Lisäksi muut juoksevat asiat, kuten laskutus, hoituvat sovelluksen kautta näppärästi.

Sovelluksella käynnistetään ja sammutetaan lataus, mikä turvaa latauspisteiden henkilökohtaisuuden. Toteutamme myös erikseen sovittaessa julkisia latauspisteitä, jolloin lataus onnistuu kaikilta talo­yhtiön asukkailta, joilla on siihen lupa.

Dynaamisella tehonrajauksella varmistamme, että taloyhtiössä riittää sähköä tasaisesti kaikille sähkö­auton lataajille. Vuokrapakettiin sisältyy myös kuormituksen tai käyttömäärän raja, mikä jaetaan käyttäjien kesken. Tämän avulla vältetään suuremmat investoinnit taloyhtiön sähkökeskukseen ja varmistetaan sähkön riittävyys kaikille.

Tilanteessa, jossa esimerkiksi taloyhtiön sähköliittymän kapasiteetti ei riitä vuokralatauspisteiden asennuksiin, tarjoamme mahdollisuuden omaan laiteinvestointiin. Silloin taloyhtiö omistaa laitteet ja isännöitsijä ylläpitää laitteiden latausvalmiutta.

Omaan investointiin on mahdollista saada valtiolta ARA-tukea. Omat laitteet ovat hyvä ratkaisu esimerkiksi tilanteessa, jossa sähköliittymää kaapeloidaan tai sähkökeskusta uudistetaan.

Jokainen taloyhtiö on aina erilainen, joten huolellinen lähtötilanteen ja tarpeiden kartoitus ­on onnistuneen projektin a ja o.

Teksti: myyntipäällikkö Harri Kenttä, Keravan Energia

Keravan Energia auttaa taloyhtiöitä ja yrityksiä sähköauton latausasioissa ympäri Suomen. Lisätietoa: www.keravanenergia.fi

Tällä palstalla kirjoittavat isännöinti- ja kiinteistöalan palveluntarjoajien asiantuntijat. Teksti on osa Isännöintiliiton ja Keravan Energian kaupallista yhteistyötä.