Isännöintiyritys aloitti palvelukehityksen kautta

Kalle Grönqvist, Fluxio Isännöinti Oy
Kalle Grönqvist halusi selvittää, mitä asiakkaat haluavat isännöinniltä, ennen kuin ryhtyi tarjoamaan palvelua. Kuva: Anne Vatén

Kun diplomi-insinöörit Kalle Grönqvist ja Rauli Oikarinen perustivat Fluxio Isännöinnin loppuvuodesta 2016, he aloittivat haastattelemalla kymmeniä taloyhtiöhallitusten puheenjohtajia.

– Kysyimme asiakkailta, minkä asioiden he haluaisivat toimivan isännöinnissä paremmin. Meidän tehtäväksemme jäi ratkaista, mistä löytäisimme kipukohtiin fiksut ratkaisut, Grönqvist kertoo.

Haastatteluissa nousivat esiin toimivampi asiakaspalvelu ja selkeämpi hinnoittelu. Digitaalisiin palveluihin tottuneet kaipasivat myös sähköisiä ratkaisuja taloyhtiöasioihin.

– Kun aloimme miettiä ratkaisuja, käytimme aikaa myös sen pohtimiseen, miten voisimme samalla sujuvoittaa omaa työtämme. Kun isännöitsijän työ tehostuu, myös asiakas saa enemmän, aiemmin tuote- ja markkinointijohtajana työskennellyt Grönqvist sanoo.

Johtamisjärjestelmä sujuvoittaa isännöinnin arkea

Yksi tärkeimmistä hankinnoista oli yrityksen johtamisjärjestelmä, jonka kautta johdetaan kaikki asiakasyhtiöiden tehtävät. Näin projektinhallinta ei perustu miltään osin yksittäisen henkilön muistiin, vaan kaikki asiat ja tekemiset dokumentoidaan ja voi helposti jakaa kollegoille.

– Epäselvyyttä siitä, mitä missäkin taloyhtiöissä on tehty milloinkin, ei pääse syntymään, Grönqvist iloitsee.

Sekä asiakkaiden että isännöinnin arkea helpottaa myös asiakasyhtiöiden käyttöön otettu sähköinen varausjärjestelmä. Moni haastateltu oli tuskastunut siihen, että joutui juoksemaan varaamassa pyykki- tai saunavuoroa ruutuvihkoon. Nyt pilottikäytössä olevaan varaus­järjestelmään voi tehdä talokohtaisia tuunauksia, ja jatkossa siihen tuodaan rajapintoja muihin järjestelmiin sekä verkkomaksumahdollisuus.

Juttu on osa #isännöinti2018-sarjaa. Lue muut osat täältä.

Uutishuoneeseen