Asumisen digitalisaation pohjaa rakennetaan nyt – ”Isännöinnin ammattilaiset tekevät siirtotyötä lähes talkoohengellä”

Asumisen tietojen säilyttämisessä on käynnissä iso murros, kun suomalaisten asuntojen tietoja siirretään sähköiseen huoneistotietojärjestelmään. Muutos ruuhkauttaa isännöintiammattilaisten työtä.

Tiedätkö sinä, missä taloyhtiösi ja asumisesi tietoja säilytetään? Tällä hetkellä vastaus riippuu taloyhtiöstä ja asumismuodosta. Taloyhtiöissä asuntojen tiedot voivat olla isännöintitoimiston järjestelmässä, Exceleissä tai vaikkapa mapeissa. Mutta vuoden 2023 loppuun mennessä kaikkien suomalaisten taloyhtiöiden osakeluettelot tulisi löytyä uudesta digitaalisesta, Maanmittauslaitoksen ylläpitämästä huoneistotietojärjestelmästä.

– Ensivaiheessa huoneistotietojärjestelmään siirretään perustietoja taloyhtiöstä: osakeluettelon tiedot, tiedot huoneistoista, osakkeista ja niiden omistuksista. Näiden tulee olla syötettynä kansalliseen huoneistotietojärjestelmään ensi vuoden loppuun mennessä, kertoo kehityspäällikkö Ira Tenhunen Isännöintiliitosta.

Lain mukaan taloyhtiön tietojen siirto on jokaisen taloyhtiön vastuulla. Käytännössä siirtymän työtaakka on valunut erityisesti isännöintialan ammattilaisten harteille. Työkuorma tässä siirtymävaiheessa on osalle isännöintitoimistoista hyvin haastava.

– Suurin osa isännöintialan yrityksistä työllistää 2–5 henkilöä. Pienissä yrityksissä on vaikea irrottaa henkilöstöä tietojen tarkistamiseen ja manuaaliseen työhön, jota tarvitaan tietojen siirtämisessä uuteen järjestelmään. Käytännössä isännöinnin ammattilaiset joutuvat näillä näkymin tekemään tietojen siirtoa muun työn ohessa aikamoisella talkoohengellä. Olemme huolissamme erityisesti pienten toimijoiden tilanteesta tässä sinänsä välttämättömässä murrosvaiheessa, Tenhunen sanoo.

Isännöintiliitto pyrkii itse auttamaan isännöintialan toimijoiden tilannetta vaikuttamalla huoneistotietojärjestelmän kehitykseen sekä luomalla ohjeistuksia. Toiveena kuitenkin on se, että siirtymän isännöitsijöille aiheuttama työtaakka ymmärrettäisiin taloyhtiöissä ja siitä sovittaisiin selkeästi asiasta vastaavan taloyhtiön hallituksen sekä siirron mahdollisesti tekevän isännöitsijän kesken.

Järjestelmä luo pohjaa asumisen kehittymiselle

Isännöintiliitto näkee, että huoneistotietojärjestelmä luo tärkeän pohjan alan digitalisoitumiselle ja uusien palvelujen kehittymiselle. Merkittävin muutos on se, että huoneistotietojärjestelmään kerättävät tiedot standardisoidaan. Se tarkoittaa, että taloyhtiötietoa on mahdollista liikuttaa eri järjestelmien välillä. Siitä on hyötyä esimerkiksi isännöintiyritysten vaihdoksessa, isännöintijärjestelmän vaihdoksessa ja mikä ettei myös uusien dataan perustuvien liiketoimintojen muodostamisessa.

Jatkokehitysvaiheessa vuodesta 2026 alkaen järjestelmään on tarkoitus saada tietoa myös esimerkiksi taloyhtiöiden lainoista ja vastikkeista sekä korjauksista.

– Tieto suomalaisista taloyhtiöistä on tällä hetkellä todella hajallaan ja tietoa on todella hankalaa siirtää. Kun tieto saadaan rakenteistettua ja liikkumaan, se antaa paljon mahdollisuuksia ymmärtää ja kehittää suomalaista asumista ja siihen linkittyviä palveluja eteenpäin. Murrosvaihe vaikuttaa kuitenkin varsin hankalalta tällä hetkellä, Tenhunen sanoo.

Lue lisää huoneistotietojärjestelmästä Maanmittauslaitoksen sivuilta

Lisätietoa isännöitsijöille Isännöintiliiton Mappi-jäsenpalvelusta: jäsenohje huoneistotietojärjestelmästä

Huoneistotietojärjestelmä luo pohjaa asumisen digitalisaatiolle. Taloyhtiöiden tietojen siirto aiheuttaa tällä hetkellä paljon työtä isännöintiin. Kuva: Adobe Stock