Energiavaalit tulossa?

Suomen tulevalla hallituksella ei ole varaa lepäillä laakereillaan myöskään asuntopolitiikan saralla.

– Ensi vaalikaudella 2023–2027 ratkaistavia asioita ovat erityisesti syrjäseutujen taloyhtiöiden tulevaisuus sekä korjausrakentamisen lainoituksen ja energiatehokkuusvaatimusten haasteet. Näissä asioissa ei ole varaa odotella, vaan ensi kaudella on toimittava aktiivisesti, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

Ensi kaudella joudutaan ratkomaan asumisen digitalisaation pohjaa rakentavaa kansallista huoneistotietojärjestelmää, mutta eritoten myös kiinteistöalan kasvavaa osaamistarvetta.

– Me voimme Suomessa varsin realistisesti tavoitella maailman parasta asumista. Kiinteistökanta on globaalisti verrattuna hyväkuntoista, mutta ei pysy sellaisena ilman toimivaa kunnossapitoa. Taloyhtiömalli on kansainvälisesti ainutlaatuinen ja demokraattinen, kansalaisten varallisuutta kasvattava asumisen tapa, mutta se ei pysy kunnossa ilman huolenpitoa.

Isännöintiliittoa huolettaa erityisesti alueiden eriytyminen.

– Taantuvilla seuduilla taloyhtiöiden tilanne voi olla osin jo aika tukala. Rahoitusta on vaikea saada korjaushankkeisiin, asunnoille voi olla vaikea löytää uusia ostajia, ja edessä olevat asumisen vihreän siirtymän vaatimat investoinnit voivat olla hyvin vaikeita toteuttaa. Näihin asioihin tulisi etsiä valtion, pankkien ja taloyhtiömaailman asiantuntijoiden kanssa yhdessä ratkaisuja.

Asumisen vihreä siirtymä vaatii uusien rahoitusratkaisujen ja valtion korjausavustusten lisäksi myös uutta osaamista alalle ja täydennyskoulutusta.

– Moni taloyhtiö on tienhaarassa: lähdetäänkö tarvittavia investointeja tekemään vai tähdätäänkö taloyhtiön hallittuun alasajoon? Alalla tarvitaan jatkuvasti lisää osaamista, jotta yhä monimutkaisempia ongelmia saadaan ratkottua.

Isännöintiliitto on nostanut hallitusohjelmatavoitteisiinsa 2023–2027 viisi teemaa: käytännön asumisen ongelmanratkaisut, taloyhtiöiden vihreän siirtymän, alueiden eriytymisen ratkaisut, isännöintialan koulutustarpeet ja ratkaisuja työvoimapulaan sekä asumisen digitalisaation ja järjestelmäkehityksen.

Tutustu Isännöintiliiton hallitusohjelmatavoitteisiin

Kevään eduskuntavaalien kuumimpia teemoja asuntopolitiikan näkökulmasta ovat energia ja alueiden eriytyminen. Monet asumisalan haasteet ja kehittämistarpeet kiertyvät tulevaisuuden energiaratkaisuihin. Kuva: Adobe Stock