Taloyhtiöiden vesimittareiden käyttöönotossa tarvitaan malttia

Suomessa tarvitaan pitkä siirtymäaika ennen kuin kaikissa vanhoissa taloyhtiöissä vedestä laskutetaan etäluettavien mittareiden perusteella.

Vaikka taloyhtiöiden huoneistokohtaiset vesimittarit ja kulutukseen perustava laskutus tulevat lokakuussa lain mukaan pakollisiksi, mitään radikaalia muutosta ei tapahdu hetkessä. Suomalaiseen asunto-osakeyhtiömalliin hankalasti sovitettava EU:n energiatehokkuusdirektiivi vaatii kansallista poikkeamaa, jotta huoneistokohtainen vesilaskutus toimii taloyhtiöiden arjessa.

− On hyvä, että lakia ollaan muuttamassa, sillä havahtuminen omaan vedenkulutukseen ja sen kustannuksiin vähentää veden ja energian kulutusta. Huoneistokohtaisten vesimittareiden asentamiselle tarvitaan kuitenkin ehdottomasti pitkä siirtymäaika, sanoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Laura Lithenius.

Pitkää siirtymäaikaa tarvitaan etenkin vanhan talokannan kohdalla, joissa jo korjatuilla putkistoilla ja viemäreillä pärjätään kymmeniä vuosia eteenpäin. Huoneistokohtaisia vesimittareita ei nimittäin kannata asentaa ilman putkiremonttia.

Keskeisin muutos laissa on se, että huoneistokohtaisia vesimittareita on jatkossa pakko käyttää laskuttamisen perusteena. Sinänsä vesimittareiden asentaminen tuli pakolliseksi uudisrakennuksiin jo 2011 ja linjasaneerattaviin taloyhtiöihin 2013.

−  Huoneistokohtaiset vesimittarit on ollut pakko asentaa, muttei käyttää. Osittain tämän takia rakennuksiin on asennettu mittareita, jotka ovat edullisia, mutta eivät välttämättä kovin luotettavia.

Palvelut toimivaan vesilaskutukseen vasta kehittymässä

Lakimuutos edellyttää, että asennettavat vesimittarit ovat etäluettavia. Taloyhtiöissä kannattaa panostaa laadukkaisiin mittareihin, jotta vesilaskutus on mahdollisimman automatisoitua ja luotettavaa. Muuten isännöinnin hallinnollinen työ ja sitä kautta myös taloyhtiöiden kustannukset lisääntyvät merkittävästi.

Isännöintiliitto muistuttaa, että sähköiset, automatisoidut palvelut ovat kuitenkin vasta kehittymässä.

− Hyvästä ja luotettavasta etäluettavasta mittarista huolimatta vesilaskutukseen sisältyy manuaalisia työvaiheita, kuten osakkaiden maksuihin liittyvien yhteydenottojen ja tasauslaskutuksen hoitaminen, Lithenius sanoo.

Vesimittareihin liittyvää lainsäädäntöä valmistellaan parhaillaan työ- ja elinkeinoministeriöissä ja siitä odotetaan seuraavaksi hallituksen esitystä.

Lue lisää Kotitalosta: Lotraako naapurisi vettä sinun rahoillasi? Kohta se todennäköisesti loppuu

Lisätietoja:

Laura Lithenius