Uusi sähköautolaki ei anna yksiselitteisiä vastauksia – tätä se tarkoittaa käytännössä

Uuden sähköautolain sovittaminen käytännön tilanteisiin tulee olemaan haastavaa, ennakoi Isännöintiliiton lakiasiantuntija.

Maaliskuusta alkaen taloyhtiöiden pitää asentaa latausvalmius laajan remontin yhteydessä, kun taloyhtiössä on yli neljä pysäköintipaikkaa ja remontti ulottuu pysäköintialueelle.

Laajassa remontissa rakennuksen ulkokuoreen tai teknisiin järjestelmiin tehdyt korjauskustannukset ylittävät 25 prosenttia rakennuksen arvosta, maan arvo pois lukien. Rakennuksen arvolla tarkoitetaan tässä laissa rakennuksen teknistä arvoa.

Laki on määritellyt laajan remontin kuitenkin vaikeasti, ja tulkinnat ovat haastavia.

– Laki ei siis anna valmiita vastauksia siihen, minkä remonttien yhteydessä latausvalmius pitää asentaa. Rakennusvalvonnat ympäri maan joutuvat arvioimaan ja valvomaan, milloin kyseessä on lain tarkoittama laaja remontti, lakiasiantuntija Laura Lithenius Isännöintiliitosta sanoo.

Remontteja ei kannata alkaa vältellä

Lain haasteista huolimatta Lithenius kehottaa taloyhtiöitä suhtautumaan siihen rauhallisin mielin. Remontteja ei kannata alkaa vältellä tai tehdä epätarkoituksenmukaisesti osissa vain lain tuomien latausvalmiusvelvoitteiden takia.

Laajan remontin määritelmä ei välttämättä täyty kovin helposti, jolloin latausvalmiutta ei tarvitse asentaa. Taloyhtiön kannattaa suunnitella latausvalmiuden toteuttamista edelleen osakkaiden tarpeiden mukaan ja sellaisen remontin yhteydessä, jossa se on järkevää. Tällainen remontti voi olla esimerkiksi piharemontti

Latausvalmiutarkoittaa esimerkiksi pysäköintipaikkojen kaapelointia, jolloin niihin voidaan tarvittaessa myöhemmin asentaa latauspiste. Laki ei siis vaadi itse latauspisteiden asentamista.

Vapaaehtoisesti tehtäviin asennuksiin voi hakea valtion avustusta.

Todennäköisesti sähköautojen latausmahdollisuudet tulevat edelleen lisääntymään taloyhtiöissä vapaaehtoisesti eli osakkaiden tarpeista, Lithenius sanoo.

Lue myös edellinen tiedote sähköautoista

Laura Lithenius
Lakiasiantuntija, Isännöintiliitto