Väkivaltainen naapuri voi pelottaa, mutta taloyhtiössä ollaan voimattomia ilman lakimuutosta

Joskus taloyhtiössä on häiriötilanteita, joissa poliisi joudutaan kutsumaan paikalle. Taloyhtiö voi kuitenkin olla voimaton puuttumaan vakaviin, toistuviin häiriöihin, koska taloyhtiö ei saa poliisilta raporttia asiasta. Lakia pitäisi muuttaa asukkaiden turvallisuuden takaamiseksi, Isännöintiliitto vaatii.

Jos taloyhtiön asukas käyttäytyy toistuvasti häiritsevästi, voi taloyhtiö puuttua asiaan ensin antamalla kirjallisen varoituksen ja lopulta ottamalla asunnon taloyhtiön hallintaan. Hallintaanotto ei kuitenkaan ole yksinkertainen prosessi, eikä sitä koskaan tehdä kevein perustein.

– Häiriön pitää olla todella vakavaa, eli esimerkiksi yksittäiset meluisat juhlat tai ajoittainen rapussa kolistelu eivät ole sille peruste, Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa sanoo.

Vakavimmissa tapauksissa häiriö vaikuttaa myös naapureiden turvallisuuteen. Viljamaan mukaan olisi tärkeää, että taloyhtiö saisi poliisilta raportin asunnossa käymisestä esimerkiksi silloin, kun käynti on liittynyt vakaviin toistuviin häiriöihin, joiden vuoksi turvallisuudentunne on järkkynyt taloyhtiössä.

“Harva haluaa todistaa väkivaltaista naapuria vastaan”

Poliisi kirjaa huoneistoihin tehdyt käynnit häiriöilmoitusten osalta. Raportti olisi taloyhtiölle tärkeä osa näyttöä, kun arvioidaan, onko hallintaanotolle perustetta.

– Jos poliisi joutuu käymään asunnossa, on taloyhtiössä jo isoja ongelmia. Tilanne voi olla asukkaille todella ahdistava, mutta asunnon hallintaanottoon tarvitaan vahvaa näyttöä. Ilman poliisin raporttia se tarkoittaa, että esimerkiksi naapurin olisi todistettava asiassa. Harva haluaa todistaa vaikkapa väkivaltaista naapuria vastaan, Viljamaa huomauttaa.

Aiemmin taloyhtiö sai poliisilta tällaiset raportit käyttöönsä, mutta apulaisoikeusasiamiehen päätöksen jälkeen vuonna 2011 tulkintaa jouduttiin muutamaan. Isännöintiliitto vaatii, että asia kirjataan nyt uudistettavana olevaan asunto-osakeyhtiölakiin ja taloyhtiöiden olisi mahdollista saada poliisiraportit jälleen käyttöönsä.

Oikeusministeriö kartoittaa parhaillaan asunto-osakeyhtiölain muutostarpeita. Isännöintiliitto esittää, että lain päivittämisen yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi otetaan asumisturvallisuuden edistäminen.

– Jokaisen pitää voida tuntea olonsa turvalliseksi asuinympäristössään. Lakimuutoksilla on myös häiriöitä ennaltaehkäisevä vaikutus, Viljamaa huomauttaa.

Tuomas Viljamaa
vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja, Isännöintiliitto