Isännöintiliitto selvittää isännöinnin ja taloyhtiöiden digitalisaatiota ja energiatoimia

KyselyhymiöitäIsännöintiliitto selvittää tänä talvena jäsenkyselyillä isännöinnin ja taloyhtiöiden digitalisaatiota, energianhallinta-asioita sekä putkiremonttien tilaa. Lisäksi selvitetään jäsentyytyväisyyttä.

Tutkimuskyselyt jäsenille aikataulu talvella 2020–2021

• Isännöintialan digiselvitys joulukuussa 2020
  • Isännöintiliiton jäsentyytyväisyyskysely viikolla 2/2021
  • Energiabarometrikysely viikolla 4/2021
  • Putkiremonttibarometrikysely maaliskuussa 2021

Digiselvitys 2020 -kysely käynnistyy vielä ennen joulua. Jäsenkyselyllä selvitetään muun muassa, miten alan näkemykset digitalisaatiosta ovat muuttuneet viime vuosina. Myös taloyhtiöiden asukkailta ja osakkailta kysytään.

– Korona muutti taloyhtiömaailmaa pysyvästi. Digiselvityksellä kartoitamme isännöintialan sekä asiakkaiden digivalmiuksia ja mahdollisia kehitystarpeita. Selvitys on tärkein työkalumme isännöintialan digi- ja datastrategian valmistelussa, sanoo Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa.

Vastaajat ovat paras kuva isännöinnistä

Isännöintiliitto lähettää jäsenilleen vuosittain useita isoja ja pieniä tutkimuskyselyjä. Kyselyillä kerätään tietoa isännöintialasta, jotta jäsenet saisivat oikean kuvan alan haasteista, yrityksistä, ihmisistä ja trendeistä.

– Haluamme auttaa jäseniämme onnistumaan työssään mutta myös syventämään osaamistaan. Jäsenten kannattaa hyödyntää tuloksia oman toimintansa ja tulevaisuutensa kehittämiseen, Viljamaa sanoo.

Tietoa isännöintialasta tarvitsevat myös päättäjät ja isännöinnin yhteistyökumppanit esimerkiksi suunnitellessaan uusia palveluja tai alaa koskevaa sääntelyä. Tutkimusten avulla Isännöintilition asiantuntijat pystyvät auttamaan esimerkiksi lainsäätäjiä ja isännöinnin palvelukumppaneita ymmärtämään isännöinnin erityispiirteitä.

– Tehtävämme on näyttää oikeaa kuvaa isännöintialasta, minkä vuoksi jäsenten näkemyksiä selvitetään säännöllisesti. Mitä useampi jäsen kyselyihimme vastaa, sitä luotettavampi kuvasta tietysti muodostuu, Viljamaa sanoo.

Viimeisimmät suuret tutkimusponnistukset olivat isännöinnin laatumielikuvan mittaus yhteistyössä Kiinteistöliiton kanssa sekä isännöinnin ammattikuvia selvittänyt Isännöinnin ammattilaiset 2020 -tutkimus Kiinteistöalan koulutussäätiön kanssa.

Korona loi uusia ilmiöitä

Koronapandemian alussa selvisi nopeasti, että poikkeusolot muuttavat isännöinnin arkea monella tapaa. Isännöintiliitto on vuoden mittaan seurannut pikakyselyillä muun muassa jäsenten tuntoja yhtiökokouksista, etäkokouksien pidosta sekä taloyhtiöiden remonttien ja osakkaiden maksurästien kehitystä.

– Näiden kyselyjen perusteella pystyimme esimerkiksi tuottamaan ohjeita ja webinaareja jäsenille juuri niistä asioista, joista niitä kipeimmin kaivattiin. Lisäksi pystymme muodostamaan kokonaiskuvaa pandemian kauaskantoisemmista vaikutuksista asumiseen, Viljamaa sanoo.

Tutkimuksista ja selvityksistä julkaistut raportit ja tiedotteet löytyvät osoitteesta isannointiliitto.fi/tutkimukset.

Uutishuoneeseen