Kevään yhtiökokousten aikaraja umpeutuu syyskuun lopussa – Isännöintiliitto suosittelee kokouksiin etäyhteyksien käyttöä

Keväällä koronan takia lykätyt taloyhtiöiden yhtiökokoukset tulevat pian ajankohtaisiksi, sillä yhtiökokous täytyy pitää 30.9 mennessä. Isännöintiliitto suosittelee edelleen yhtiökokousten pitämistä mahdollisuuksien mukaan etäyhteyksien avullaJos halutaan pitää niin sanottu perinteinen yhtiökokous, täytyy kokouspaikalla huomioida osallistujien terveys noudattamalla viranomaisten ohjeita ja suosituksia.

Kevään yhtiökokoukset saivat koronaepidemian takia poikkeuksellisesti lisäaikaa, kun eduskunta hyväksyi huhtikuussa määräaikaisen lakimuutoksen, joka mahdollisti kevään yhtiökokousten lykkäämisen syyskuun loppuun asti. Lisäaikaa on jäljellä noin puolitoista kuukautta, joten vielä pitämättömien yhtiökokousten järjestelyt ovat nyt ajankohtaisia.

Lue Isännöintiliiton mediatiedote syksylle siirretyistä yhtiökokouksista

Isännöintiliitto kannustaa pitämään yhtiökokoukset etäyhteyksien avulla. Etäkokous ei tarkoita vain tietokonetta ja teknisiä välineitä. Samaan kokoukseen voi osallistua eri keinoin, kuten postitse, sähköpostitse, puhelimitse ja kokoussovelluksilla. Myös valtakirjoja kannattaa hyödyntää.

Isännöintiliiton ja Kiinteistöliiton keväällä laatimat yhteiset ohjeet neuvovat, miten kokoukseen osallistutaan postin tai sähköpostin tai teknisen välineen avulla. Isännöintiliitto on myös koostanut kattavan ohjeen etäkokouksista

Sopivimmasta etäyhteydestä päättää taloyhtiön hallitus

Taloyhtiön hallitus päättää, millaisella etäyhteydellä yhtiökokoukseen voi osallistua. Hallituksen on pohdittava juuri kyseisen taloyhtiön kannalta, mitkä ovat parhaat käytettävissä olevat keinot osallistua kokoukseen niin, että osallistujien terveys ja yhdenvertaisuus voidaan taata.

Etäosallistumisen mahdollisuudesta ja toteutustavasta on aina mainittava yhtiökokouskutsussa sekä kerrottava riittävän selkeästi osakkaille ohjeet etäosallistumista varten. Kokouskutsusta on käytävä myös ilmi, mikäli etäosallistuminen rajoittaa osakkaan puhe- tai äänivaltaa.

Yhtiökokousta ei voi järjestää kokonaisuudessaan teknisten apuvälineiden avulla, vaan taloyhtiön on lain mukaan aina järjestettävä myös fyysinen kokous. Tämä voidaan toteuttaa siten, että kokouspaikalla on läsnä esimerkiksi hallituksen puheenjohtaja ja tarvittaessa isännöitsijä muiden hallituksen jäsenten sekä osakkaiden osallistuessa yhtiökokoukseen etänä.

Kokouspaikalla noudatetaan viranomaisten ohjeita

Jos yhtiökokous halutaan pitää perinteiseen tapaan jossain kokoustamiseen sopivassa tilassa, täytyy osallistujien terveys ottaa ehdottomasti huomioon. Kokouspaikan täytyy olla riittävän tilava, jotta osallistujat pystyvät pitämään turvavälejä toisiinsa. Myös kokouksen pitämistä ulkona voi harkita ainakin pienissä yhtiöissä.

Koronatartuntojen ehkäisemisessä noudatetaan THL:n antamia ohjeita, joista tärkeimmät ovat käsienpesu ja 1-2 metrin turvavälit. THL antoi eilen suosituksensa kasvomaskin käytöstäMaskisuositus ei koske yhtiökokouksen kaltaisia tilaisuuksia, mutta THL:n mukaan kasvomaskia voi edelleen käyttää tilanteissa, joissa turvavälin pitäminen on mahdotonta Koronatilanne vaihtelee Suomessa alueellisesti paljon, ja oman alueen tilannetta voi seurata täältä.

Isännöintiliitto on koonnut kattavalle korona-sivulleen tietoa koronatilanteesta ja sen vaikutuksista. Sivulta löytyy muun muassa lähes 40 kysymystä ja vastausta koronan vaikutuksista taloyhtiöelämään ja päätöksentekoon. Sivun kaikki sisältö on avointa ja kaikkien isännöintiyritysten ja taloyhtiöiden hyödynnettävissä. Sivua päivitetään, kun esimerkiksi uutta tietoa tulee viranomaisilta.

Uutishuoneeseen