Toni Ruhanen: Alan ongelmat voi ratkaista, kun näkee vähän vaivaa muutoksen eteen

-Moni asia on isännöintialalla parantunut ja isännöinti on ammattimaistunut. Esimerkiksi 20 vuotta sitten alalla oli vielä paljon omatoimi-isännöitsijöitä. Haasteita kuitenkin aiheutuu yhä siitä, että alalla työskentelevät eivät ole valmiita muutokseen, sanoo parikymmentä vuotta isännöintialalla työskennellyt toimitusjohtaja Toni Ruhanen Etelä-Karjalan Tili ja Isännöinti O:ystä.

Toni Ruhanen osallistui Isännöintiliiton jäsenmatkalle New Yorkiin ja Bostoniin lokakuussa.

Ruhanen nostaa esimerkiksi aikatauluhaasteet, joita voisi usein ratkaista yksinkertaisilla muutoksilla, jos vain jaksaa tehdä vähän töitä muutoksen eteen. Omassa yrityksessä onkin käytössä verkko- ja sähköpostikokoukset ja Ruhanen itse pyrkii pitämään kokouksen mieluummin aamuisin.

– Oma tilanteeni on ajankäytön osalta hyvä, sillä tällä hetkellä työaikani jakautuu fifti fifti johtamisen ja isännöinnin kesken. Olemme myös muuttaneet toimiston aukioloja niin, että asiakaspalvelu aukeaa kello 9 ja menee kiinni kello 15. Näin aamulla ja iltapäivällä saa olla toimistolla rauhassa, Ruhanen havainnollistaa omaa ajankäyttöään.

Johtaja tukee tiedollisesti ja henkisesti

Johtajana tärkeimpinä tehtävinään hän pitää henkilöstön tukemista ja auttamista töiden organisoinnissa. Alaisia Ruhasella on tällä hetkellä kaksikymmentäkuusi, joista kaksitoista työskentelee isännöintiliiketoiminnan puolella ja viisitoista on töissä liikekirjanpidossa.

– Tyypillisiä ongelmia isännöitsijöille korjausrakentamiseen liittyvät kysymykset ja taloyhtiöissä syntyneet riidat. Monesti kyse on väärinkäsityksistä, ja siitä, miten isännöinti saa selitettyä osakkaalle jonkin asian ymmärrettävästi. Autan näissä tilanteen mukaan, havainnollistaa Ruhanen. Toisinaan johtaja joutuu tukemaan alaisiaan myös henkisesti, kun on esimerkiksi kohdattu haastavia asiakkaita.

Ruhasen mukaan johtajan vastuulla on jakaa työt tasaisesti ja henkilöstön osaamistasoon nähden. Lisäksi työpöydälle mahtuu kehitystehtäviä, jotka usein keskitetään syksyyn, jolloin niille on enemmän aikaa. Viime vuosina yrityksessä on muun muassa uusittu brändi ja kehitetty sähköistä asiointia.

Työhyvinvoinnin palvelut johtamisen tukena

Etelä-Karjalan Tili ja Isännöinti Oy:ssä johtamisen tueksi on rakennettu myös laaja paletti erilaisia työhyvinvoinnin palveluja. Kerran viikossa koko henkilöstö jumppaa toimistolla työaikaan, parin viikon välein toimistolle saapuu työnantajan hankkima hieroja, pari kertaa vuodessa käydään yhdessä ekskursiolla ja tuoreimpana kokeiluna työntekijät saivat ranteisiinsa älykellot.

– Älykellot liittyvät henkilöstölle ottamaamme LähiTapiolan Älyhenkivakuutukseen. Kellot mittaavat aktiivisuuttamme ja tavoitteeksi on asetettu 10 000 askelta päivässä. Aloitimme kuukausi sitten ja nyt meillä on jo 17 innokasta osallistujaa mukana haasteessa, kertoo Ruhanen tyytyväisenä.

Positiivisesta asiakaspalautteesta ja henkilöstön onnistumisesta tulee aina hyvä mieli.

Entä mistä toimitusjohtaja itse saa eniten energiaa työhönsä?

– Itse saan voimaa pienistä ja isoista onnistumisista. Positiivisesta asiakaspalautteesta ja henkilöstön onnistumisesta tulee aina hyvä mieli, tiivistää Ruhanen.

Artkkeli on osa juttusarjaa, jossa isännöintialan johtajat kertovat ajatuksiaan esimiestyöstä ja johtajuudesta.

Teksti: Meri Siippainen