Viisi vinkkiä, joilla voit pienentää omaa hiilijalanjälkeäsi asumisessa

Reilu neljännes keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä muodostuu asumisesta. Miten kerrostalossa asuva ihminen voi vaikuttaa hiilijalanjälkeensä?

Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuonna 2035, eikä tähän tavoitteeseen päästä ilman arjen tekoja.

– Ruokavaliomuutoksista, arjen liikenneratkaisuista ja lomalennoista on puhuttu paljon. Kuitenkin asumisen hiilipäästöihin vaikuttamisella on vähintään yhtä suuri vaikutus hiilijalanjälkeemme, kannustaa Isännöintiliiton viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Liina Länsiluoto.

Länsiluoto listaa viisi tapaa, joilla kerrostalossa asuva ihminen voi pienentää hiilijalanjälkeään.

1. Energiaremontilla voit pienentää asumisen hiilijalanjälkeäsi jopa 80%

Asumisen isoimmat päästöt, noin kaksi kolmasosaa, syntyy lämmityksestä. Yleisin lämmitystapa on kaukolämpö. Sen kasvihuonekaasupäästöjen suuruus riippuu kaukolämpöyhtiön käyttämästä polttoaineesta. Vaihtamalla fossiilisella polttoaineella tuotetun kaukolämmön esimerkiksi maalämpöön taloyhtiö voi säästää jopa 80 % lämmityksestä aiheutuvista päästöistä. Myös esimerkiksi lämmöntalteenottojärjestelmällä tai ikkunoiden tai ovien eristystä parantamisella voi saada aikaan paljon säästöä.

Paras paikka vaikuttaa energiaremonttiin on taloyhtiön hallitus. Vaikka päätöksen energiaremonttiin ryhtymisestä tekee taloyhtiön vuosikokous, hallituksella on iso rooli remonttien valmistelussa.

– Työskentelyllä taloyhtiön hallituksessa voi olla todella iso vaikutus myös jokaisen omaan hiilijalanjälkeen. Energiaremontilla voi käytännössä leikata jopa 80 % kotinsa lämmityksen aiheuttamista päästöistä, Länsiluoto sanoo.

2. Säästä lämmintä vettä

Käyttöveden lämmitys tuottaa toiseksi eniten päästöjä asumisessa. Säästeliäs veden käyttäminen auttaa pienentämään omaa hiilijalanjälkeä.

– Lämpimän veden lotraaminen ja pitkät, kuumat suihkut ovat ainakin minusta ihania. Kuitenkin totuttautumalla pikkuhiljaa viileämpiin ja lyhyempiin suihkuihin voi lopulta vähentää lämpimän veden kulusta merkittävästi suht pienellä vaivalla, Länsiluoto pohtii.

Kerrostaloasumisen hiilijalanjälkeen pystyy vaikuttamaan yllättävänkin paljon. Kuva: Unsplash

3. Pyydä hallitusta tarkistamaan, ovatko taloyhtiön tekniset säädöt kunnossa

Aina ei tarvitse ryhtyä isoihin toimiin energiankulutuksen leikkaamiseksi taloyhtiössä. Lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmän säädöllä voi myös saada hyötyä. Myös vedenkulutusta kannattaa seurata: yllättävät piikit kulutuksessa voivat paljastaa esimerkiksi vuotoja, joissa vettä ja energiaa kuluu harakoille.

– Käytännössä taloyhtiön hallitus voi valtuuttaa isännöitsijän kilpailuttamaan ja tilaamaan näitä energiatehokkuustoimia, Länsiluoto selventää.

4. Alenna kotisi lämpötilaa

Kodin lämpötilan alentaminen voi olla suhteellisen helppokin tapa karsia päästöjä. Yhden asteen lasku sisälämpötilassa voi vähentää lämmityksen päästöjä noin 5 prosenttia.

– Olemme Suomessa tottuneet aika lämpimiin asuntoihin verrattuna esimerkiksi Keski-Euroopan kotien talvilämpötiloihin. Villasukat jalkaan ja termostaattia pienemmälle säätämällä voisi säästää energiaa aika pienellä vaivalla, Länsiluoto sanoo.

5. Ostaessasi asuntoa kiinnitä huomiota energiatehokkuuteen

Asumisen hiilijalanjälkeen voi vaikuttaa myös ostovaiheessa. Taloyhtiön energiatodistus kertoo asunnon energiatehokkuudesta. Tulevina vuosina kuluttajille tarjotaan yhä tarkempaa tietoa myös asumisen ilmastovaikutuksista.

– Suomessakin on valmisteilla uudiskohteissa ja laajoissa korjaushankkeissa käyttöönotettava ilmastoselvitys, joka kertoisi talon ilmastoystävällisyydestä nykyistä energiatodistusta kattavammin. Ja EU-tason sääntelyn lisääntyessä esimerkiksi pankkisektorilla vihreät taloyhtiölainat yleistynevät. Suurissa vuokrataloyhtiöissä vastuullisuus nousee yhdeksi kilpailuvaltiksi. Kuluttajien vaikutusmahdollisuudet jo osto- tai vuokrausvaiheessa paranevat, Länsiluoto summaa tulevaisuudennäkymiä.

Tietoa Isännöintiliiton sivuilla
Lue, miten isännöitsijä voi vaikuttaa hiilijalanjälkeen

Apua isännöitsijöille Mappi-jäsenpalvelusta

Muualla verkossa