Demoartikkeli

Tutustu Asumisen tietopankin sisältöihin demoartikkelin avulla. Tässä artikkelissa neuvotaan asukkaita ja osakkaita jätehuoltoon liittyvissä kysymyksissä.

Kuka vastaa taloyhtiön jätehuollosta?

Taloyhtiön hallitus vastaa jätesopimuksista, käytännössä isännöintiyritys hoitaa sopimisen jätehuoltoyritysten kanssa. Jätteistä suurin osa voidaan nykyisin hyödyntää kierrätyksessä tai energiana.

Miten jätehuolto on järjestetty taloyhtiössä?

Useimmissa taloyhtiöissä lajitellaan sekajäte, biojäte ja paperi ja osassa myös muovi, energiajäte, kartonki, lasi ja metalli. Joillakin paikkakunnilla sekajäte lajitellaan polttokelpoiseen ja kaatopaikkajätteeseen. Lajittelukäytännöt ja kierrätysohjeet vaihtelevat paikkakunnittain. Tarkista tiedot kotipaikkakuntasi jätehuoltoyhtiön verkkosivuilta.

Voiko tavaraa tai jätettä jättää astioiden viereen?

Roskapusseja, remonttijätteitä tai vanhoja huonekaluja ei saa jättää keräysastioiden ulkopuolelle. Jäteyhtiö veloittaa erikseen jokaisesta ylimääräisestä esineestä. Lisäksi maassa lojuvat roskat houkuttelevat rottia tai muita tuholaisia paikalle.

Mitä taloyhtiön jätekatokseen ei saa viedä?

Taloyhtiön jätepisteeseen ei saa viedä esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkaromua, huonekaluja tai vaarallisia jätteitä, kuten lääkkeitä, paristoja, akkuja ja maaleja. Ne pitää viedä lähimpään keräyspisteeseen, jonka sijainnin voi tarkistaa esimerkiksi osoitteesta www.kierratys.info.

Oman paikkakunnan jätehuoltoyhtiöstä voi tiedustella suurikokoisia esineitä varten noutopalvelua tai vuokrattavaa peräkärryä. Paikallisesta kierrätyskeskuksesta tai yleishyödyllisistä järjestöistä voi myös kysyä, onko niillä noutopalvelua. Joillakin paikkakunnilla kiertää keräysauto, johon voi tuoda vaarallisia jätteitä, sähkölaitteita ja metalliromua. Taloyhtiön hallitus voi myös päättää tilata esimerkiksi kerran vuodessa pihalle jätelavan suurikokoisia esineitä varten.

Miten kierrätetään mikäkin?

Energiajäte/energiajae

Älä laita energiajätteeseen PVC-muovia, kuten cd-levyjä, vanhoja pankkikortteja tai sadeasuja.
Laita energiajätteeseen pahvia ja kartonkia vain silloin, kun niille ei ole erillistä keräyspistettä.
Tarkista lajitteluohje muovipakkauksen kyljestä.

Lasi

Huuhtele pullot ja purkit.
Lajittele värillinen ja väritön lasi, jos keräyspisteessä on niille erilliset astiat.

Paperi

Älä laita paperinkeräykseen märkää tai likaista paperia.
Niittejä ja paperiliittimiä ei tarvitse poistaa.

Kartonki

Huuhtele likaiset pakkaukset ja anna niiden kuivahtaa ennen keräykseen laittoa.
Litistä ja taita pahvi- ja kartonkipakkaukset ja laita ne sisäkkäin.

Metalli

Vie isot metalliromut, kuten polkupyörät, jätteiden vastaanottopalveluun.
Älä koskaan laita metallinkeräykseen sähkö- ja elektroniikkaromua.

Biojäte

Älä laita biojätteeseen lemmikkieläinten jätöksiä, tupakantumppeja tai biohajoavia vaippoja ja terveyssiteitä. Ne kuuluvat sekajätteeseen.

Muovi

Huuhtaise tai pyyhkäise tyhjät pakkaukset tarvittaessa. Sellainen puhtaus riittää, josta ei aiheudu hajuhaittoja. Älä jätä lääkkeiden tai vaarallisten aineiden jämiä pakkauksiin.
Älä laita muovinkeräykseen PVC-pakkauksia (03-merkintä), muovisia esineitä, yritysten muovipakkausjätettä tai muita kuin pakkauksia. Tarkista merkintä muovipakkauksen kyljestä.