Maankäyttö- ja rakennuslain uudistaminen on omanlaisensa talon rakennusurakka. Vanhaa ei haluta pelkästään peruskorjata, sillä paikkauksia ja korjauksia on tehty vuosien mittaan siinä määrin, että talon käytettävyys kärsii.

Myös Euroopan unioni on innostunut rakentamisen säätelystä. EU:n säädösten myötä rakennusten energiatehokkuutta on parannettu ja rakennustuotteiden sääntelyä EU:n alueella on yhdenmukaistettu. Pian tulevat voimaan sähköautojen latauspistokkeita koskevat määräykset. EU:n halu säännellä rakennusalaa tuskin jää tähän.

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistamisessa on tarkoitus kriittisesti arvioida lain pyhimpiä periaatteita kuten kaavoitusjärjestelmää ja toisaalta rakentamisen laatua ja vastuukysymyksiä. Vaikka maankäyttö- ja rakennuslakiin on tehty monia suuria muutoksia, kaavajärjestelmä samoin kuin rakentamisen vastuukysymykset ovat pysyneet lähes kaksi kymmentä vuotta pääperiaatteiltaan muuttumattomina. Kaavajärjestelmässämme on edelleen kolme porrasta ja rakentamisen vastuun laki sanoo olevan rakennushankkeessa ryhtyvällä.

Uusi hallitus haluaa kädenjälkensä lakiin

Vuosi sitten maankäyttö- ja rakennuslain uudistaminen toden teolla alkoi. Ministeri asetti valmisteluryhmät, joihin kuuluu sekä virkamiesvalmistelua että parlamentaarista seurantaa. Myös sidosryhmät osallistuvat laajasti tähän työhön.

Vaalien jälkeen muodostettava uusi hallitus haluaa epäilemättä sanoa oman sanansa menossa olevaan uudistustyöhön. Lain uudistamista kaikki puolueet tuntuvat sinänsä pitävän tärkeänä, mutta on selvää, että uusi hallitus haluaa saada oman kädenjälkensä uudistuksessa näkyviin.

Eri materiaalien määrä, mistä uusi talo tehdään, alkaa olla kunnioitettavan korkea. Pian on valittava, mitä otetaan, mitä jätetään. Oman sanansa uudistuksen tavoitteisiin sanoo epäilemättä vaalien jälkeen muodostettava hallitus.

Aikaa uudistukselle on ensi vaalikauden puoliväliin. Silloin ehdotusten tulisi olla valmiita.

Kirjoittaja: Hannele Pokka

Kirjoittaja on ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka. Hän esittelee maankäyttö- ja rakennuslain uudistusta Laki & järjestys -seminaarissa 6.6.2019. Seminaarin aiheina rakentamisen sopimukset, säädökset ja hankinnat. Ilmoittaudu mukaan seminaariin 17.4. mennessä.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Hannele Pokka