Kokousten etäosallistumista kannattaa edelleen suosia, vaikka rajoituksia lievennetään

Isännöintiliitto suosittelee, että taloyhtiöt hyödyntävät yhtiökokousten ja hallituksen kokousten pitämisessä edelleen etäosallistumista koronaepidemian aiheuttamien rajoitusten asteittaisesta purkamisesta huolimatta.

Suomen hallitus linjasi maanantaina, että 1.6. alkaen kokoontumisrajoitus nousee kymmenestä ihmisestä 50 ihmiseen. Uusi linjaus voi osaltaan helpottaa etenkin isojen taloyhtiöiden yhtiökokousten järjestämistä. Etäosallistumista kannattaa kuitenkin edelleen suosia, sillä yhä edelleen fyysisiä kohtaamisia tulisi välttää ja yli 70-vuotiaiden on pysyttävä mahdollisuuksien mukaan karanteenin mukaisissa oloissa.

– Yhdenvertaisuus ja osallistujien terveys pitää ehdottomasti huomioida myös jatkossa. Koronaepidemia ei ole ohi, vaikka rajoituksia lievennetään. Tartuntariski on edelleen suuri, ja erityisesti riskiryhmiin kuuluvia pitää suojella, sanoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Laura Lithenius.

Tartuntariskin pienentämiseksi taloyhtiöiden kannattaa käyttää kokouksissaan edelleen erilaisia osallistumisen muotoja niin laajasti kuin mahdollista. Etäosallistuminen onnistuu myös ilman tietokonetta ja muita teknisiä välineitä.

– Samaan kokoukseen voi osallistua eri keinoin, kuten postitse, puhelimitse, sähköpostitse ja kokoussovelluksien avulla. Kaikkia mahdollisia tapoja kannattaa hyödyntää, jotta yli 70-vuotiaille voidaan taata yhdenvertainen osallistuminen.

Myös tilajärjestelyjä kannattaa edelleen miettiä niin, että ihmisten määrä yhdessä tilassa pysyy kohtuullisena ja parin metrin turvavälit ovat mahdollisia.

Yhtiökokous voidaan edelleen siirtää myös tuonnemmaksi, sillä huhtikuussa hyväksytty määräaikainen laki antaa kevään yhtiökokousten pitämiselle lisäaikaa syyskuun 2020 loppuun asti. Tilinpäätösten tekemiseen annetaan lisäaikaa kesäkuun loppuun saakka.

Isännöintiliitto on yhdessä Kiinteistöliiton kanssa laatinut erilaisia malleja taloyhtiön päätöksentekoon koronaepidemian aikana. Nämä ja lukuisat muut mallit, ohjeet, vastaukset ja kannanotot löytyvät Isännöintiliiton päivittyvältä koronasivulta.

Uutishuoneeseen