Yöunet katkeavat pistävään savun hajuun. Kauhuksesi huomaat, että asunnossa leijailee savua, joka tunkee sisään ovenkarmin alta. Naapuri on sammunut tupakka kädessään sohvalle tavallisena arkiyönä, pelastuslaitos on lähettänyt sammuttajat liikkeelle. Tekisi mieli paeta rappuun ja äkkiä ulos, mutta hätäkeskus kieltää sen. Pyyhkeet tukkivat hieman rakoja, mutta hengitysilma on yhä raskaampaa.

Tällä kertaa henkilövahingoilta vältytään. Rakenteita sen sijaan pitää remontoida niin paloasunnon, naapureiden kuin yhteisten käytävien osalta. Yksi asia on kuitenkin mennyt, ja se on perusturvallisuuden tunne kotona. Aamuyöllä unen katkaisee ajatus: mitä jos täällä taas palaa?

Kun tavallinen taloyhtiöasuja miettii oman kotinsa turvallisuutta, tulee ensimmäisenä mieleen murtovarkaus. Rikottu lukko, myllätyt tavarat tai vielä kammottavampaa, hiippari omassa kodissa. Tilastojen valossa taloyhtiöarjen perusturvallisuutta uhkaa kuitenkin todennäköisemmin tulipalo. Pelastustoimen taskutilaston mukaan kerros- ja rivitaloissa syttyy vuosittain noin 1500 tulipaloa.

Yhteistä kaikille palovahingoille laajuudesta riippumatta on yksi pieni laite: palovaroitin. Yli puolessa asuntopaloista asunnosta puuttui palovaroitin, siinä ei ollut paristoa tai se ei toiminut.

Ennen 2010-lukua rakennettujen taloyhtiöiden palovaroittimet ovat pääsääntöisesti asukkaiden vastuulla. Pieni asia, jonka toimintakunto vaikuttaa jokaiseen naapuriin ja yhteiseen elämään. Kaikille oman palovaroittimen kunnossapito ei ole välttämättä edes mahdollista, esimerkiksi kiikkerällä jakkaralla kurottelu voi olla fyysinen mahdottomuus. Isännöintiliiton tekemän nuorten asumistaitojen kyselyn perusteella kodin vastuuasiat, kuten palovaroittimen kunnossapito, ovat itsenäistyville nuorille vieraita. Näitä asioita ei ole välttämättä mainittu minkään oppiaineen tunnilla.

Suomalaisen taloyhtiöjärjestelmän parhaita puolia ovat yhteiset, leveät hartiat. Niiden voimin hoidetaan isot miljoonaluokan korjaukset sekä pienemmät huollot. Tämän listan jatkoksi sopii paremmin kuin hyvin palovaroittimien kunnossapitovastuun siirto asukkailta taloyhtiölle. Siirtoa suosittelevat myös Paloturvallinen taloyhtiö -hankkeen toimijat Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, SPEK ja LähiTapiola.

Olisiko tuleva yhtiökokous teidän yhtiössänne se, jossa asukkaiden perusturvallisuus siirretään varmemmille kantimille? Pienellä päätöksellä voi olla suuri vaikutus. Tulevaisuudessa keskitetty vastuu turvallisuudesta voi olla myös maine-etu taloyhtiölle ja asuntojen myynnille.

Tutustu SPEKin sivuilla kampanjan materiaalipankin aloitemalliin, jolla osakas voi tehdä paloturvallisuusaloitteen yhtiökokoukseen.

Lue lisää kampanjasta SPEKin Paloturvallinen taloyhtiö -sivulta.

Kirjoittaja: Laura Hyvönen

Koti taloyhtiössä on samaan aikaan yksityinen ja yhteiskunnallinen asia. Työssäni Isännöintiliiton markkinointipäällikkönä tuon taloyhtiöasumisen tärkeitä ilmiöitä esiin mahdollisimman kiinnostavalla tavalla.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Laura Hyvönen

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.