Osaamisen kehittäminen ei välttämättä vaadi kurssia, vaan oppia voi myös pienten arjen tekojen kautta.

Isännöintiliiton tutkimusten mukaan isännöintialan ammattilaiset kaipaisivat lisää osaamista erityisesti talouteen, tietotekniikkaan ja korjausrakentamiseen liittyvissä asioissa sekä ihmissuhde- ja johtamistaidoissa. Osaaminen on nykyisin isännöintiyritykselle kova valtti, kun asiakkaat valitsevat keneltä ostavat isännöintipalveluja. Miten osaamisesta voisi huolehtia muuttuvassa maailmassa?

Oikein tarjoiltu tieto lisää uteliaisuutta ja uteliaisuus ymmärrystä. Homma toimii näin: Jokin asia herättää mielenkiintosi. Se voi olla arjesta kumpuava tarve saada tietoa jostakin aiheesta, tai vaikkapa mielenkiintoinen uutisotsikko. Aihe voi aluksi tuntua vaikealta ja vastenmieliseltäkin, mutta kun tietämyksesi lisääntyy, uteliaisuutesi herää ja syvennyt aiheeseen. Teet uusia oivalluksia ja ymmärryksesi kasvaa.

Pian uusi asia ei enää tunnukaan niin vaikealta, ja sinulla on aikaa ja energiaa syventyä taas johonkin uuteen. Innostut tästä uudesta aiheesta ja haluat oppia siitäkin lisää. Näin on syntynyt itseään ruokkiva kehä, jossa uuden oppiminen herättää halun oppia vielä lisää. Kiinnostus kasvaa, kun asioihin sukeltaa syvemmälle. Saat asioiden paremmasta hallitsemisesta onnistumisen kokemuksia ja uutta virtaa työhösi.

Vaativaa asiantuntijatyötä tekevät isännöintialan ammattilaiset elävät kuitenkin usein kiireen keskellä, eikä aikaa osaamisen kehittämiseen tunnu löytyvän. Aivojen kapasiteetti täyttyy arjen pyörittämisestä, eikä resursseja riitä uuden oppimiselle. Levätäkin pitäisi. Johto saattaa ajatella, että pistetään henkilökunta parin päivän kurssille, ja niin osaamisesta on huolehdittu.

Osaamisen kehittämistä ei kuitenkaan pitäisi ajatella erillisenä projektina, vaan elämäntapana. Osaamisen kehittäminen voi olla pieniä arjen tekoja.

Uteliaisuudella ja avoimella asenteella pääsee jo pitkälle. Kehität osaamistasi lukemalla esimerkiksi alan lehtiä. Vaikka et saisi artikkeleista mitään uutta tietoa, pysähdyt kuitenkin hetkeksi aiheiden äärelle ja saat vähintäänkin vahvistusta omille ajatuksillesi.

Osaamista voi kehittää kuuntelemalla podcasteja tai webinaareja, lukemalla alan kirjallisuutta tai osallistumalla koulutuksiin. Kaikilla meillä osaaminen kehittyy myös kokemuksen kautta, kun kohtaamme työssämme erilaisia tilanteita, selvittelemme asioita ja vedämme läpi projekteja.

Asenne on tässäkin asiassa tärkein. Kun pysyy nöyränä sille, mitä ei vielä tiedä ja pitää mielensä avoimena uusille ajatuksille ja ideoille, oppimista tapahtuu parhaimmillaan huomaamatta.

Kirjoittaja: Reetta Yrttimaa

Isännöintiliiton kehitysjohtajana haluan auttaa isännöintiä uudistumaan ja alan ammattilaisia loistamaan ammatillisesti. Tässä työssä minua ohjaa pitkä kokemus isännöinti- ja kiinteistöalalta erityisesti asiakaskokemuksen, viestinnän ja johtamisen parissa.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Reetta Yrttimaa

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.