Isännöintiliitto julkaisee pian tulokset uudesta isännöinnin digiselvityksestä. Poikkeuksena edelliseen, vuonna 2016 toteutettuun digiselvitykseen, on että myös myös isännöinnin asiakkaat eli osakkaat ovat vastanneet kyselyyn. Digiselvityksellä kartoittiin osakkaiden ja isännöitsijöiden tahtotilaa ja näkemyksiä sähköiselle asioinnille. Tulosten tarkempi analysointi on vielä kesken, mutta alustavissa tarkasteluissa tietyt asiakärjet lyövät läpi kuin keihäät.

Osakkaiden vastausten valossa digivastustajien käyttämä ”seniorikortti” on menettänyt tehonsa. Usein kuulee sanottavan, että mummot eivät opi tai eivät halua käyttää sähköisiä asiointikanavia. Digiselvityksemme vastaajista nousee kuitenkin esiin iso joukko ikäihmisiä, jotka suorastaan janoavat digitaalista asiointia.

Digivastustajien käyttämä ”seniorikortti” on menettänyt tehonsa.

Nyky-mummot ja -papat tekevät sukututkimusta tabletilla ja hoitavat laskunsa älypuhelimella verkkopankissa. Mutta kun nämä samat digi-ikäihmiset hoitavat taloyhtiönsä hallituksen asioita, palataan takaisin puhelin-sähköposti-paperi-sähköposti-maailmaan – postiluukku kolahtaa, mummo parahtaa. Eläkeläisten siirtyminen verkkopalvelujen käyttäjiksi on ollut hitaampaa kuin nuorilla, mutta nyt se on tapahtunut. Verkkopankeista ja muista palvelualustoista tutut käytännöt halutaan myös taloyhtiömaailmaan.

Tasoita muutoksen tietä

Kun taloyhtiön sähköinen asiointialusta sitten tilataan ohjelmistotalolta isännöinnin ja sen asiakkaiden käyttöön, ollaan isännöintiyrityksessä helisemässä. Uudet prosessit nähdään ylimääräisenä työnä ja on helpompi tukeutua tuttuihin toimintamalleihin kuin ajaa muutosta eteenpäin. Uuden kanavan puolivillainen jalkautus tuottaa huonoa asiakaspalautetta, jonka jälkeen on helppo vetäytyä sen taakse ja todeta, että asiakaskunta ei ole valmis muutokseen. Pian puhelin pirisee, kopiokone ruksuttaa ja sähköposti sihisee niin kuin ennenkin.

Uuden teknisen järjestelmän käyttöönoton rinnalla pitää johtaa myös ihmisten toimintatapoja. Kaikki muutos lähtee johtajasta ja hänen itselleen asettamista tavoitteista: minkälaista muutosta hän haluaa olla edistämässä, kenen kanssa ja millä aikataululla.

Tässä lyhyt muistilista muutosprojektiin valmistautuvalle johtajalle:

1. Kuuntele asiakkaitasi.Sovi haastatteluja eri kokoisiin ja luonteisiin asiakasyhtiöihin, jotta saat kattavan kuvan kentästä.
  2. Tee systemaattinen kysely, joka tavoittaa kaikki osakkaat. Taloyhtiön omistajien tahtotila ja toiveet selville.
  3. Muista henkilökunta. Selvitä heidän toiveensa, pelkonsa, huolensa ja valmiutensa haastatteluilla ja henkilökuntakyselyillä.
  4. Nyt tiedät mitä henkilökuntasi ja asiakkaasi ajattelevat. Anna tulosten ohjata projektiasi, sen aikataulutusta ja viestintää.

Tämän jälkeen on tullut aika aloittaa projekti.

Taloyhtiömaailman digitalisointi ja isännöinnin muutosjohtajuus ovat aiheina loppuvuoden tapahtumissamme. Jos et ole vielä ilmoittautunut Lisävirtaa Isännöintiin -kiertueellemme, niin viimeistään Isännöinti Goes Digi -tapahtumaan sinun on syytä ilmaantua paikalle. Ja ota totta kai itsesi lisäksi mukaan myös ne muutoshaluiset työntekijäsi! Nähdään tapahtumissa!

Kirjoittajan paikkakuva

Kirjoittaja: Henrik Tuhkanen

Henrik Tuhkanen työskenteli Isännöintiliiton kehityspäällikkönä marraskuuhun 2018.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Henrik Tuhkanen

1 Kommentti

1. […] ja osakkaat kaipaavat selkeää ja kattavaa sähköistä viestintää. Isännöinnin järjestelmissä onkin tarjolla näitä tarkoituksia varten räätälöityjä […]