Tänä vuonna tulee täyteen viisitoista vuotta siitä, kun kolme järjestöä yhdisti voimansa ja syntyi Isännöinti­liitto. Jo tuolloin tunnistettiin tarve ajaa yhteisiä päämääriä yhteistyöllä.

Isännöinnin arvostus sekä ammattina että palveluna on kasvanut. Kuulen kentältä hyviä uutisia siitä, kuinka koulutetut nuoretkin ovat tunnistaneet alan mahdollisuudet. Asuntojen omistajat ovat ymmärtäneet ammattimaisen isännöinnin merkityksen, ja hartiapankki-isännöinti on jäämässä marginaaliin.

Samalla kuulen huonoja uutisia taantuvilta alueilta, joilla rapistuvien taloyhtiöiden talousvaikeudet heijastuvat isännöintiin. Omistajakunta pikkukaupungissa on hyvin erilaista kuin kasvukaupungin nostokurkien kainalossa.

Muutokset pakottavat miettimään, miten kilpailussa selvitään. Miten uudistaa osaamista, miten kehittää omia palveluita ja hyödyntää digitaalisuuden antamia mahdollisuuksia?

Viisitoistavuotiaan Isännöintiliiton tehtäväksi on kirkastunut auttaa jäseniään menestymään – ei muutoksista huolimatta, vaan muutoksen tekijöinä. Ei jäädä muutosten vietäväksi, vaan vaikutetaan niihin ja juhlitaan muutosten ja erilaisuuden tuomia mahdollisuuksia.

Kirjoittaja: Toivo Korhonen

Toivo Korhonen valittiin Isännöintiliiton puheenjohtajaksi syysliittokokouksessa vuonna 2018.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Toivo Korhonen