Ethän isännöitsijänä enää käy rivi riviltä läpi turhauttavaa numeroviidakkoa yhtiökokouksessa? Paksusta paperinipusta on helppo napata muutamat tärkeät asiat, joiden perusteella osakas pääsee helposti jyvälle, mistä taloyhtiön rahat koostuvat ja mihin ne menevät. Jos osakas haluaa kysyä lisää asioista ja numeroista, siihen voi ja kannattaa rohkaista.

Väitän, että on paljon osakkaita, jotka eivät ymmärrä – tai oikeammin ajattele – että taloyhtiö saa rahansa maksetuista vastikkeista, käyttökorvauksista ja mahdollisista vuokrista, ja että tällä rahalla kustannetaan kaikki se, mitä vuoden aikana taloyhtiössä tarvitaan.

Kannattaa kertoa tämä oleellinen tilinpäätöksen periaate: mistä rahat tulevat ja niillä maksetaan menot. Kuin myös se, että taloyhtiöt pyrkivät aina nollatulokseen, jotta yhtiö ei joudu maksamaan veroja. Tähän taloyhtiöllä taas on muutamia keinoja, kuten asuintalovarauksen ja poistojen käyttö – näin hankalat termit tulevat pikkuhiljaa tutuiksi.

Jokainen isännöitsijä tietää, että korjaukset ja usein myös hallinnon kulut kiinnostavat osakkaita menopuolella. Energia-asiat, kuten lämmitys, vesi, sähkö sekä jäte, ovat tänä päivänä asioita, joista jokaisen asukkaan tulee olla kiinnostunut. Nappaa tilinpäätöksestä nämä pointit.

Kerro parilla sanalla, mitä tarkoittaa tase. Onko taseessa jotain oleellista tai uutta, joka olisi hyvä kertoa? Millaiset olivat yhtiön pankkivarat vuoden viimeisenä päivänä?

Taloyhtiön tulos on normaalisti siis lähes nolla. ”Takataskussa” on kuitenkin oltava rahaa mahdollisia yllättäviä menoja varten. Kerro siis, mikä on hoitovastikelaskelma ja mitä siitä selviää.

Entäpä lainat – kuinka paljon lainoja onkaan ja mihin tarkoituksiin? Voiko oman lainaosuuden maksaa pois ja milloin?

Nämä lienevät tärkeimmät tärpit, jotka edellisestä tilikaudesta kannattaa kertoa yhtiökokouksessa osakkaille.

Mitä on tulossa?

Toinen puoli yhtiökokousta on tulevat asiat. Niihin käytetään yleensä vähemmän aikaa kuin menneisyyden lukuja kerratessa, vaikka tulevaisuus on se, mikä kiinnostaa enemmän. Osakkaita kiinnostaa, paljonko maksan vastikkeita, onko tulossa korjauksia, millaisiin asioihin taloyhtiössä halutaan panostaa tulevina vuosina.

Osakkaita kiinnostavat myös taloyhtiömaailman yleiset asiat. Tänä vuonna erityisesti huoneistotietojärjestelmä ja mitä osakkaan pitää tehdä.

Kannattaa käyttää yhtiökokous hyödyksi kertomalla myös esimerkiksi, missä asioissa osakasta auttaa kiinteistösihteeri, kirjanpitäjä, isännöitsijä ja huoltoyhtiö.

Isännöintiliiton jäsenyrityksessä työskentelevänä voit napata Mapista muutaman kalvon diasetin, johon koostat yhtiökokouksen tärkeimmät asiat. Näin saat kiitosta selkeästä asioiden esittelystä.

Anne Murtomäki

Kirjoittaja: Anne Murtomäki

Jäsenpalvelupäällikkönä Isännöintiliitossa ja aiemmin isännöitsijänä toimineena seuraan isännöinnin arkea, asumista ja yhteiskunnallisia ilmiöitä. Sydäntä lähellä ovat myös isännöitsijän ja hallituksen välinen yhteistyö, asukasviestintä sekä valmennukset ja työpajailut.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Anne Murtomäki

2 Kommenttia

1. Hei !
    Palvelupäällikkö Murtomäki ei paljon arvosta palkkansa maksajia/osakkeenomistajia, kun aliarvioi meidän tietämyksemme.
    ”Väitän, että on paljon osakkaita, jotka eivät ymmärrä – tai oikeammin ajattele – että taloyhtiö saa rahansa maksetuista vastikkeista, käyttökorvauksista ja mahdollisista vuokrista, ja että tällä rahalla kustannetaan kaikki se, mitä vuoden aikana taloyhtiössä tarvitaan”.
    Toivottavasti isännöitsijät, jotka lukevat opastukset; eivät mene möläyttämään tätä varsinaisessa kokouksessa.

1. Hei, Kari. Kiitos kommentistasi. Pahoittelen, jos olen ilmaissut asian kirjoituksessani huonosti. En missään nimessä aliarvioi osakkaita. Taloyhtiössä asuu osakkaita, jotka ovat hyvin perillä talousasioista, ja myös niitä, joille asiat eivät ole niin tuttuja; he ovat ehkä muuttaneet ensimmäiseen omaan asuntoonsa tai heillä ei ole tietoa, mitä asioita hoitovastikkeella maksetaan. Oikein hyvää yhtiökokousta sinulle ja kaikille muillekin osakkaille!

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.