Olet lomasi ansainnut! Näin tapaamme sanoa. Usein ennen lomaa otetaan vielä loppuspurtti töissä, että saadaan ”työpöytä putsattua”.

Tämän päivän hetkisessä työelämässä pöydän putsaaminen on mahdotonta, sen verran sinne on jatkuvasti tunkua. Arjessa pitäisikin muistaa jatkuva töiden priorisointi. Mihin keskittyä ja mikä on juuri nyt tärkeää – se on asiantuntijatyön haaste. Jokaisen esihenkilön tulisi olla sparraaja ja kriittisissä tilanteissa rajojen vetäjä sille mitä priorisoidaan.

Mitä jos kuitenkin luopuisit loppuspurtin ottamisesta? Ymmärrän, että haluat hoitaa hommat alta pois ennen kuin voit hyvillä mielin lompsia lomalle. Mutta työarjen, jopa jokaisen työpäivän, pitäisi sisältää palautumishetkiä. Muuten loman ensimmäiset viikot menevät kierrosten alas ajamisessa ja väsymystä levätessä. Ja juuri kun loma alkaa tuntua lomalta, häämöttää jo sen loppu. Työhyvinvoinnin näkövinkkelistä ei siis ole suositeltavaa viimeisillä voimilla ahertaa loput työt ja sitten rättiväsyneenä lompsia lomalle nukkumaan.

Laiskottelu tehostaa työntekoa

Pitäisikö siis jokaisena työpäivänä laiskotella? Eihän se käy päinsä, töissä ollaan tekemässä töitä.

Kyllä, mutta kaikki tutkimukset osoittavat, että hyvinvoiva työntekijä on todella paljon tehokkaampi kuin väsynyt ja stressaantunut. Hyvinvoiva työntekijä tekee työnsä myös luovemmin uusia ja parempia ratkaisuja koko ajan löytäen. Hän hoitaa asiakassuhteet paremmin ja tuottaa työnantajan viivankin alle tulosta. Siksi henkilöstön jokapäiväiset palautumishetket ovat työnantajan näkökulmasta tosi tärkeitä.

Asiantuntijatyössä pää raksuttaa työasioita vapaallakin. Usein parhaimmat ratkaisut työhaasteisiin syntyvät työajan ulkopuolella, kun on tekemässä jotain aivan muuta: lenkillä, tiskikonetta tyhjentämässä tai matkalla harrastuksiin.

Palautumisen näkökulmasta myös se mitä vapaa-ajallaan tekee, on merkityksellistä: olisi hyvä tehdä jotain hyvin erilaista kuin mitä päivät töissä ahertaa. Asiantuntijalle loikoilu sohvalla somea selaillen ei ole palautumisen kannalta optimaalisinta. Asiantuntijatyössä tekeminen on tutkitusti palauttavinta: esimerkiksi kulttuuririentoja, käsitöitä tai nikkarointia, puutarhan laittoa, lasten kanssa puuhastelua tai liikuntaa.

Tekemällä kroppaan kertynyt stressi saa purkautumisväylän. Tämäkään ei ole höpöhöpöä vaan tutkittua tietoa.

Usein käy niin, että tekee valtavasti, mutta todellinen työn tulos on vähäistä. Työn laatu ja tehokkuus kärsivät. Ihminen voi käyttää paljon aikaa sellaiseen, johon jaksavana tarvitsisi vain murto-osan samasta ajasta, koska tekisi tehokkaammin ja jopa fiksummalla tavalla. Jaksavana pysähtyisi ehkä miettimään, onko kyseisen homman hoitaminen lainkaan oleellista vai voisiko joku muu tehdä sen jopa minua paremmin. Tuumaustaukoja kannattaa siis pitää!

Ennen kuin ryntäät lomaa edeltävään loppuspurttiin haastan sinut miettimään:

  • Ovatko oikeasti kaikki loppuspurttiin ajattelemasi työt sellaisia, että kukaan muu ei voi niistä lomasi aikana huolehtia tai ne eivät voi odottaa paluutasi?
  • Millaisille tavoille opetat asiakkaasi? Että sinut saa kiinni lomallakin? Että kukaan muu yrityksessänne ei voi hoitaa asiakkaan asioita? Että siedät huonoa käytöstä ja kohtuuttomia vaatimuksia? Sellaista asiantuntijaa arvostetaan, joka osaa vetää rajat, tiedostaa arvonsa ja oikeutensa myös lepoon ja vapaa-aikaan sekä osallistaa myös kollegoita asiakkuuksien hoidossa.
  • Päästäthän myös puhelimesi, meilisi ja muut viestintälaitteesi lomalle. Muistathan laittaa poissaoloviestit päälle, jotta saat hyvällä omallatunnolla lomailla.

Ärsyttikö tämä kirjoitus? Aloitko miettiä, että sinänsä ihan hyviä pointteja, mutta isännöinti on niin haastavaa ja asiakkaat ne vasta vaativia ovatkin.

Jos jotain liikahti, koit ärsyyntymistä tai muuta tunnetta, niin johonkin kohtaan osui ja upposi. Pysähdy miettimään miksi. Mieti myös, miksi ne samat ihmiset asiakkaina kaikessa vaativuudessaan antavat muiden alojen ammattilaisten viettää lomansa rauhassa.

Rentouttavaa, virkistävää ja elämyksellistä lomaa!

Kirjoittaja: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Isännöinnin merkitys vahvistuu entisestään ja asiakkaiden toiveet kasvavat. Digitalisaatio ja palvelukehittäminen mahdollistavat isännöinnissä liiketoiminnan kehittämisen kohti parempia asumisen palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Työskentelen hyvän isännöinnin asialla Isännöintiliitossa johtajana. Tekemistä riittää ja mahdollisuuksia on monia! Twitterissä @mariannefalck

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Marianne Falck-Hvilstafeldt

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.