Yhä useampi näkee asumisen palveluna. Mitä se voisi tarkoittaa isännöintiyrityksen näkökulmasta?

Suomalainen malli talo­yhtiöasumisesta on asukasdemokratiaa parhaimmillaan. Mutta mitä jos haluaisi ”vain” asua? Entä jos aika tai kiinnostus eivät riitä osallistumaan edes yhtiökokoukseen? Näin vaikuttaisi olevan monen osakas­asukkaan kohdalla.

Avoin keskustelu, keskinäinen luot­tamus ja yhteinen päätöksenteko ovat tärkeitä niin taloyhtiössä kuin koko yhteiskunnassa silloinkin, kun kaikki eivät jaksa tai ehdi osallistua. Voisiko taloyhtiödemokratian toteutumiseen löytyä uusia tapoja?

Ehkä osakkaat voisivat tuoda toiveitaan kuuluviin esimerkiksi taloyhtiöstrategian ja asukaskyselyiden kautta. Kun suuret linjat ja tavoitteet on määritelty, taloyhtiön asioiden hoitaminen ja kehittäminen on helpompaa – oli taloyhtiön hallituksessa mukana sitten osakas tai tehtävään palkattu ulkopuolinen hallitusammattilainen.

Yhä useampi näkee nykyään asumisen palveluna. Arjen helppoutta ja ajan ja ­vaivan säästöä haetaan muutenkin ostamalla erilaisia palveluita kotiin. Miten isännöinti voisi vastata toiveeseen asumisen helppoudesta?

Moni taloyhtiön asukas ja osakas varmasti jo ajattelee, että isännöinti hoitaa lähes kaikki taloyhtiön asiat laidasta laitaan. Laittaa asiat kuntoon ja huolehtii kokonaisvaltaisesti, että taloyhtiön hommat pyörivät. Osaavan isännöinnin tunnistaakin siitä, että asiat hoituvat vähän niin kuin huomaamatta. Sitten ­kun eivät hoidukaan, huomataan laadukkaan isännöintipalvelun merkitys.

Mieleen ei välttämättä tule, että isännöinti ei hoidakaan kaikkia talo­yhtiön asioita. Monessa asiassa oikeampi paikka ottaa yhteyttä voi olla esimerkiksi huoltoyhtiö.

Isännöinnissä saatetaan harmitella sitä, että asukkaat ja osakkaat soittavat isännöintiin, kun olisi pitänyt soittaa jonnekin muualle. Ehkä tämä pitäisikin nähdä luottamuksen osoituksena: luotetaan, että isännöinti hoitaa. Voisiko isännöinti profiloitua tahona, jonka kautta saa apua kaikenlaisiin asumisen asioihin – vaikka kaikkea ei hoidetakaan itse?

Toisaalta isännöintikin voi erilaistua vahvemmin. Jos yksi isännöintiyritys tarjoaa asumisen palveluita avaimet käteen -periaatteella, toinen voisi olla erikoistunut esimerkiksi energia- ja vastuullisuusasioihin.

Isännöinnin ei tarvitse olla aina samanlaista. Onhan kahviinkin tarjolla monta erilaista maitoa.

Kirjoittaja: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Isännöinnin merkitys vahvistuu entisestään ja asiakkaiden toiveet kasvavat. Digitalisaatio ja palvelukehittäminen mahdollistavat isännöinnissä liiketoiminnan kehittämisen kohti parempia asumisen palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Työskentelen hyvän isännöinnin asialla Isännöintiliitossa johtajana. Tekemistä riittää ja mahdollisuuksia on monia! Twitterissä @mariannefalck

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Marianne Falck-Hvilstafeldt

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.