Taloyhtiöiden tyytyväisyys omaan isännöintiin on asumisen keskusteluiden kestoaihe. Monelle suomalaiselle ylipäätään käsitys isännöinnistä on epäselvä ja usein isännöinti sekoitetaan taloyhtiön huoltoyhtiöön.

Isännöinnin pitäisi olla taloyhtiön tärkein kumppani. Yhteistyösuhde, johon tarvitaan kummankin osapuolen panosta, niin taloyhtiön hallituksen kuin isännöinnin.

Taloyhtiön ja isännöinnin yhteistyö on kumppanuutta, jonka pitäisi pohjata molemminpuoliseen luottamukseen, läpinäkyvyyteen ja avoimeen keskusteluun.

Monta ongelmaa ei olisi edes päässyt syntymään, jos asioista olisi puolin ja toisin ymmärretty keskustella ja kertoa etukäteen. Asiakasviestinnässä on vielä monella isännöintiyrityksellä ja isännöitsijällä kehitettävää, vaikka eteenpäin on menty. Hyvän, luotettavan ja juuri ”meille sopivan” isännöintikumppanin löytäminen koetaan taloyhtiöissä vaikeaksi. Miten suodattaa joukosta ne potentiaalisimmat? Taloyhtiöissä isännöinnin valinnasta ja yhteistyösuhteen hoidosta vastaa taloyhtiön hallitus.

Ongelmallista on, että taloyhtiöasiakas ei osaa kertoa, mitä se ostaa tai haluaisi ostaa, ja isännöintikin on harmillisen usein huono kertomaan omista palveluistaan ja siitä, mitä asiakkaille olisi konkreettisesti tarjolla.

Jos isännöinnin vaihto ja kilpailutus on taloyhtiössä pinnalla, olisi taloyhtiöissä hallitusten hyvä miettiä, mikä mättää ja mikä toimii nykyisen isännöinnin kanssa. Millaisia odotuksia ja vaatimuksia juuri meillä on isännöinnille?

Isännöintiä ostettaessa taloyhtiön on päätettävä, mitä halutaan, ja millä perusteella isännöintiyritys ja isännöitsijä valitaan. Isännöinti ei ole vain yhdenlaista palvelua, koska yritykset yksinkertaisesti tarjoavat erilaisia isännöinnin prosesseja, toiset pitkälle automatisoituja, toiset täyttä käsityötä. Tarjousten vertailu ei ole koskaan helppoa. Siksi jo tarjouspyyntövaiheessa on syytä kiinnittää huomiota siihen, miten saadaan haluttu palvelun laatu esille ja myös valinnan kriteeriksi.

Taloyhtiön tarjouspyyntöön esittämiä toiveita kannattaa myös verrata siihen, mitä minkäkin isännöintiyrityksen palvelurepertuaarissa on tarjolla ja mistä yrityksistä näin ollen tarjousta kannattaa pyytää.

Isännöinnillä taas on petrattavaa kokonaisuudessaan erikoistumisessa ja palveluvalikoiman kehittämisessä.

Harmillisen harva taloyhtiö vaihtaa isännöintiä, vaikka olisi tyytymätön nykyiseen. Vaihtamalla ei aina parane, mutta prosessi voi olla mahdollisuus myös arvostaa ja ymmärtää nykyistä palvelua sisältöineen paremmin ja nähdä tarjolla olevat vaihtoehdot. Kaikkia aloja, niin myös isännöintiä, kehittää se, että tyytymättömät asiakkaat äänestävät jaloillaan.

Taloyhtiöiden hallituksiin tarvitaan paitsi osaamista ja johtajuutta taloyhtiön johtamiseen niin myös osto-osaamista. Isännöinnissä tarvitaan panostuksia palveluiden kehittämiseen ja erottautumiseen sekä myynti- ja viestintäosaamista.

Lisäksi tarvitaan tahtoa hyvään ja luottamukselliseen yhteistyöhön ja paljon avointa keskustelua. Isännöinnin uudet eettiset ohjeet sekä Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suosituksen noudattaminen ovat isännöinnin ja taloyhtiön yhteistyössä tärkeitä työkaluja yhteistyön rakentamisessa.

Toiminnanjohtaja Juuso Kallio, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi

Johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt, Isännöintiliitto

Kirjoitus on julkaistu Turun Sanomissa 16.4.2023

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.