Halusin pysyä kartalla työstä, jota olen itsekin opiskellut ja tehnyt. Siksi olin innoissani, kun pääsin päiväksi seuraamaan isännöinnin työtä.

Päivä Isännöinti Taimi Oy:ssä käynnistyi rennolla palaverilla, jossa käytiin läpi eri taloyhtiöiden ajankohtaisia asioita. Remontteja oli meneillään, tarkastuksia suunnitteilla ja hallituksen kokouksia valmisteltavana. Mukana palaverissa oli myös pian isännöitsijäksi valmistuva alanvaihtaja, joka toimi nyt harjoittelijana. Isännöitsijänä kokemus eri aloilta on pelkkää plussaa, ja moni isännöitsijä onkin alanvaihtaja.

Asiakaspalvelu on tässä yrityksessä sydämen asia. Harjoittelijat opastetaan ensin perusteellisesti asiakaspalvelun saloihin. Siellä oppii nopeasti tunnistamaan asiakkaiden yleisimmät pulmat ja niiden ratkaisut. Samalla kehittyy kyky selviytyä paineen alla ja ottaa haltuun kimurantimmatkin tilanteet. Tämä taito on kullanarvoinen isännöitsijän työssä.

Toimistossa vallitsi rauhallinen tunnelma. Paperi- tai mappipinoja ei näkynyt missään, sillä kaikki oli digitaalisessa muodossa. Tämä tarkoittaa, että taloyhtiön hallituksen jäsenet pystyvät kätevästi näkemään tarvitsemansa tiedot ajasta ja paikasta riippumatta.

Panin merkille erityisesti kertakaikkisen upeat tiedotteet.

Panin merkille erityisesti kertakaikkisen upeat tiedotteet. Niissä avattiin kansantajuisesti taloyhtiössä meneillään olevia asioita. Tiedotteissa oli käytetty värejä ja kuvia, ne tallennettiin pilveen, numeroitiin ja vietiin taloyhtiösivuille. Tekoälypohjaista kielimallia ChatGPT:tä käytetään apuna tekstien suunnittelussa.

Tiedotteet lähetetään pääasiassa sähköisesti, mutta tarvittaessa niitä jaetaan myös perinteisenä paperiversiona. Tekstiviestit tulevat apuun, kun nopea tiedottaminen on tarpeen. Väitänpä, että hyvän tiedottamisen avulla vältetään monta karikkoa ja mielipahaa taloyhtiön ja isännöinnin välillä.

Sitten lähdettiin taloyhtiökierrokselle. Aluksi kurvattiin lukkoliikkeen kautta, sillä yhtiöiden avainhallinta on ulkoistettu lukkoliikkeelle. Näin varmistetaan avainhallinnan turvallisuus ja vapautetaan isännöitsijän aikaa muihin tehtäviin.

Saavuimme taloyhtiöön, jonka paikoitusalueelle oli mystisesti ilmestynyt autonrenkaita. Hoidimme ne huoltoyhtiön kanssa parempaan säilöön. Tarkistimme samalla pyörävaraston kunnon.

Paikoitusalueelle oli mystisesti ilmestynyt autonrenkaita.

Yksi osa isännöitsijän työtä on taloyhtiön tulevaisuuden suunnittelu yhdessä taloyhtiön hallituksen ja osakkaiden kanssa. Tässä yhtiössä tilanne oli aiemmin ollut haastava: lähes kaikki yhtiössä oli ollut uusimista vailla, mutta lainaa korjauksiin oli vaikea saada. Osakkaiden kanssa tehtiin yhteistyötä ja löydettiin ratkaisuja, joiden avulla taloyhtiö saatiin takaisin raiteilleen. Nyt talot olivatkin jo huomattavasti paremmassa kunnossa. Esimerkiksi lämmityskuluissa oli saatu tehtyjen muutosten ansiosta säästettyä melkoisesti.

Päivän aikana puhuimme myös maailmanmenosta ja vaikeista tehtävistä, kuten huoneistojen hallintaanotoista.

Isännöinti on kokonaisvaltaista hommaa, jossa yhdistyy monenlaisia taitoja ja vastuita. Isännöinti tekee taustalla tärkeää ja vaativaa työtä, jotta taloyhtiöt voivat toimia sujuvasti ja asukkailla on hyvä olla.

Anne Mari Gündem

Kirjoittaja: Anne Mari Gündem

Järjestökoordinaattorina toimin linkkinä jäsenistön ja Isännöintiliiton välillä. Ohjaan ja opastan jäseniä, ja aiemman kiinteistöalan kokemukseni turvin osaan asettua kysyjän asemaan. Kysy rohkeasti neuvoa! Mikäli en osaa vastata, tiedän mistä apu löytyy.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Anne Mari Gündem

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.