Kodista tarvitsee lähteä yhä harvemmin palvelujen tai tavaroiden perässä, sillä nettikauppa ja erilaiset sovellukset ovat tehneet kodista palvelukeskuksen. Suomen suurimmissa kaupungeissa saadaan nauttia esimerkiksi aterioiden ja ruokaostosten kotiinkuljetuksista, mutta esimerkiksi Pekingissä voit tilata kotiisi kauneushoitoja, hierojan, pienpanimo-oluita jne. Perusajatuksena on, että mikäli palvelu ei edellytä kiinteitä kalusteita tai isoja erikoislaitteita, voidaan se ottaa kantoon ja viedä asiakkaiden koteihin.

Palvelujen ja tuotteiden kotiinkuljetuksessa ei ole mitään uutta. Suomessa on pitkät perinteet ovelta-ovelle-myynnillä, kotiinkuljetuksilla ja esimerkiksi kotihoidolla. Tällä on myyty huonekaluja kuorma-autosta, pölynimureita ja tietosanakirjoja, kalaa ja halkoja. Tässä kohtaa uusi teknologia astuu esiin. Nyt asiakas on päättämässä tai ainakin tietoinen, milloin palvelut ja tuotteet tulevat kotiin, eikä myyntimies tai lähetti koputtele kesken ilta-aterian. Postin Smartpost-lokerikot mahdollistavat pakettien vastaanoton, vaikka et olisi edes kotona.

Palvelut kotiin ja koti palveluna

Oma kehityssuuntansa on kodin ja siihen liittyvien hyödykkeiden muuttuminen palveluksi. AirBnB:n myötä jokaisen asunto on jonkun toisen potentiaalinen lomakämppä, mutta on mahdollista tarjota myös omaa autopaikkaa tai taloyhtiön kerhotilaa ulkopuolisille käyttäjille. Mobiilisovellusten kautta varaaminen, sopiminen ja maksaminen on tehty niin sujuvaksi, että taloyhtiön resursseja voidaan vuokrata ihan muutamaksi tunniksi ulos.

Kodin palveluvalikoima on tapa kehittää asumiselle erottuvaa brändiä. Esimerkiksi New Yorkissa luksusasuntoja rakennuttava yhtiö omi kahdeksi vuodeksi kotihovimesteripalvelua välittävän startupin Hello Alfredin. Suomessa taas Kojamo on tuonut kiinnostavia lisäpalveluja Lumo-brändiinsä – mm. yhteiskäyttöautoja ja ohjattua pihaliikuntaa. Mikä estää isännöintiyritystä tarjoamasta yhtä kiinnostavaa palveluvalikoimaa asunto-osakeyhtiöille?

Hyvä palvelu on helppoa

Menestyspalvelujen suosio ei välttämättä perustu uuteen ideaan – monella hittipalvelulla on ollut epäonnistunut edeltäjä. Yhdistävä tekijä menestyksille on käytön helppous asiakkaalle. Valitettavasti helpon tekeminen on vaikeaa. Ainakin näiden asioiden täytyy toimia:

• Helppo tilata: selaa, valitse, varmista, maksa
  • Sujuva maksu: luotettavuus, laskuerittely, sujuvuus
  • Toimituksen seuranta: tilausvahvistus, toimitusaika, toimitusvarmistus
  • Palautukset ja virhetoimitukset
  • Asiakastuki

On hyvä muistaa, että jos palvelun tilaaminen ei ole helppoa, tilaamatta jättäminen on. Hyvillä sovelluksilla hemmotellulla asiakaskunnalla ei kärsivällisyys riitä huonoja asiakaskokemuksia kohtaan. Valitse siis palvelukumppanisi hyvin ja testaa palvelusi huolella.

Taloyhtiön uudet palvelut -webinaari 24.1. klo 10. Aiheina mm. asukkaiden palvelukäyttäytymisen muutos, isännöinnin näkökulma aiheeseen ja case Smartpost: mitä palvelu mahdollistaa taloyhtiölle ja sen asukkaille. Keskustelemassa brändiasiantuntija Aki Salo, Isännöintiliitto sekä Posti Oyj:n asiantuntijat Kari Nykänen ja Ville Vasaramäki. Webinaari vain Isännöintiliiton jäsenyritysten henkilökunnalle.

Kirjoittaja: Aki Salo

Isännöintiliiton asiakkuusjohtajana katson isännöintialaa sekä markkinointi-ihmisen että taloyhtiöaktiivin silmin. Haluan auttaa isännöintiä luomaan uusia palvelutuotteita ja sitä kautta kohtaamaan asiakkaansa paremmin.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Aki Salo