Aloitin toukokuussa Isännöintiliiton palveluksessa. Työ on ollut todella innostavaa, kiinnostavaa ja minulle sopivasti uutta sekä tuttuja asumisen, taloyhtiöiden ja asuntopolitiikan asioita.

Olen aloittamiseni jälkeen saanut kavereilta ja tutuilta jonkun verran puheluita liittyen heidän omiin taloyhtiöidensä asioihin, yleensä ongelmiin. ”Tekeekö isännöitsijä oikein?” ja ”Voiko tehdä näin?” ovat yleisimpiä kysymyksiä.

Olen ollut mukana eri taloyhtiöissä ja minusta on mielenkiintoista lukea taloyhtiöiden papereita. Innostun hyvin hoidetuista taloyhtiöistä, joilla on strategia, hallituksen ja isännöitsijän yhteistyö sujuu hyvin, taloyhtiötä johdetaan suunnitelmallisesti ja osakkaiden omaisuutta hoidetaan myös sen arvo ymmärtäen.

En kuitenkaan ole isännöitsijä enkä luonnollisesti osaa asioita niin hyvin kuin päivittäin taloyhtiöistä huolta pitävä ammattilainen. Usein ulkopuolisen on mahdotonta sanoa ilman tarkempaa tietoa päätöksistä ja muista dokumenteista, miten asia on. Isännöitsijän työstä huomattavan suuri osa onkin osakkaiden ja asukkaiden kanssa viestimistä ja neuvomista sähköpostein ja puhelimitse. Tärkeä osa ammattitaitoa on tiedon hankkiminen.

Tiedätkö, mitä isännöitsijä tekee?

Isännöintiliiton selvityksissä käy ilmi, että parhaiten isännöitsijän työn ymmärtävät taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat ja heikoimmin osakkaat, jotka eivät osallistu taloyhtiön hallintoon. Se on luonnollista, mutta olisi erittäin tärkeää, että taloyhtiöiden osakkaat ymmärtäisivät isännöitsijän työn ja isännöinnin merkityksen taloyhtiölle huomattavasti nykyistä paremmin. Ymmärrys vahvistaa taloyhtiön yhteistyön edellytyksiä, jolloin taloyhtiöitä johdetaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Kun kaverit soittavat, minulle on monesti ollut hyvänä apuna Mappi. Se on Isännöintiliiton ylläpitämä ”isännöitsijöiden Google”. Tämä jäsenpalvelumme on valtavan kattava tietopankki, josta löytyy vastauksia lähes kaikkeen mahdolliseen.

Olen huomannut, että taloyhtiön kannattaa kuulua Kiinteistöliiton alueyhdistykseen ja taloyhtiötä hallinnoivan isännöintiyrityksen kannattaa kuulua Isännöintiliittoon. Jäsenyys järjestöissä on keskeinen hyvän taloyhtiön tunnusmerkki. Esimerkiksi Mappiin tiedon äärelle eivät pääse muut kuin Isännöintiliiton jäsenyritysten isännöitsijät. Mielestäni isännöinti on taloyhtiössä merkittävällä takamatkalla, jos sillä ei ole pääsyä tällaisiin palveluihin. Tämä kannattaa huomioida taloyhtiössä ja taloyhtiöiden hallinnossa.

Olen loputtoman kiinnostunut taloyhtiöistä ja hyvän asumisen edistämisestä. Juttelen mielelläni taloyhtiöiden hallinnosta. Vinkkini kaikille on, että jokaisen kannattaa kuitenkin osallistua vähintään yhtiökokoukseen. Isännöinti kokoaa yhtiökokoukseen muun muassa aineiston, joka sisältää taloyhtiön tärkeimpiä asiakirjoja. Taloyhtiön asiakirjoissa on aina tärkeää tietoa myös mahdollisille tuleville asukkaille, joten niillä on merkittävä roolia asuntokaupassa.

Isännöitsijä ei ole talonmies, psykologi tai naapuruussovittelija. Isännöitsijä on hyvän taloyhtiön hallinnon takuuhenkilö ja hankintapäällikkö. Isännöintialalla tarvitaan rautaista ammattitaitoa ja osaamista, jota me Isännöintiliitossa haluamme tukea ja edistää koulutusten, webinaarien ja jäsenpalveluidemme avulla.

Tuomas Viljamaa on Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja.

Kirjoittaja: Tuomas Viljamaa

Taloyhtiöt ovat tärkeä osa yhteiskuntaa, koska niissä asuu puolet suomalaisista. Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtajana haluan nostaa yhteistyön, hyvän isännöinnin ja suunnitelmallisen kiinteistönhoidon merkitystä viihtyisän taloyhtiöasumisen tekijänä.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Tuomas Viljamaa

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.