Isännöintiliitto on mukana kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma Helsinki Pridessa (7.–13.9.), koska yhdenvertaisuus ja kaikkien ihmisarvon kunnioittaminen kuuluvat jokaiselle.

Isännöinti kohtaa työssään taloyhtiöiden koko asukas- ja osakaskunnan kirjon. Riippumatta elämäntavoista tai -arvoista, jokainen heistä ansaitsee tulla kohdelluksi arvostaen ja ihmisarvoa tasa-arvoisesti kunnioittaen. Hyvässä isännöinnissä tämä on itsestään selvää. Sen lisäksi, että isännöinnin tehtävä on huolehtia kiinteistöstä, sen tehtävä on myös varmistaa, että kaikkien osakkaiden ja asukkaiden oikeudet taloyhtiössä toteutuvat.

Vaikka on ollut maan tapa ajatella, että asunto-osakeyhtiössä on vain kyse putkista, talousarviosta ja pts-suunnitelmista, tosiasia on kuitenkin, että taloyhtiö on myös ihmisten yhteisö. Toimiakseen hyvin myös taloyhtiössä täytyy jaksaa sietää erilaisia naapureita, pystyä käymään toisten kanssa rakentavaa keskustelua erilaisista päätösvaihtoehdoista ja tekemään yhdessä viisaita päätöksiä.

Parhaat päätökset syntyvät rakentavassa keskustelukulttuurissa, kun jokainen asukas tuntee olevansa tervetullut, tulee kuulluksi, nähdyksi ja kohdelluksi arvostaen omana itsenään. Jokaisen pitää voida tuntea talo ja yhteisö kodikseen.

Isännöinnillä on tässä merkittävä rooli. Kyse ei ole välttämättä isoista eleistä tai liehuvista sateenkaarilipuista, vaan jokaisen huomioimisesta ja arvostuksesta arjen tasolla. Kyse on myös isännöinnin merkityksestä yhteiskunnallisesti. Näen, että vastuullinen, osakkaiden oikeuksia ja yhdenvertaisuutta edistävä isännöinti on yksi suomalaisen asumisen tärkeimmistä kulmakivistä.

Pridessa ei ole kyse yksin seksuaalivähemmistöjen oikeuksista, vaan universaalista yhdenvertaisuuden periaatteesta ja perusihmisoikeuksista. Isännöintiliitto ei voi emmekä tule pakottamaan ketään ajattelemaan, että kaikista pitää tykätä ja kaikkia ymmärtää, mutta kaikille pitää olla selvää, että ketään ei saa syrjiä.

Ihmisoikeudet velvoittavat oikeudellisesti. Ne eivät ole mielipidekysymys.

Helsinki Pride on Suomen suurin Pride-tapahtuma. Kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtumaa vietetään perinteisesti kesäkuussa, mutta tänä vuonna tapahtuma siirtyi syksylle ja osin virtuaalitapahtumaksi. Myös taloyhtiöissä voidaan juhlistaa Pridea. Lue lisää Uutishuoneeltamme.

Mia Koro-Kanerva

Kirjoittaja: Mia Koro-Kanerva

Toimin Isännöintiliiton toimitusjohtajana. Isännöintiala on murroksessa ja on superkiinnostavaa saada olla matkassa mukana tekemässä sen tulevaisuutta. Haluan ottaa lukijat mukaan tarkastelemaan ajan ilmiöitä, muutoksia ja tekijöitä ja nauttimaan maisemista.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Mia Koro-Kanerva

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.