Sota ja rauha, käsitteet, joita en olisi halunnut ajatella näin paljoa enää vuonna 2022. Mutta Putin valitsi toisin. Tänä keväänä arkiset asiat ovat tuntuneet usein triviaaleilta.

Taloyhtiön yhtiökokous on yksi tällainen asia, joka saattaa tuntua yhdentekevältä tässä ajassa. Mutta mietitäänpä tarkemmin.

Tänä keväänä taistellaan demokratiasta. Taloyhtiö on suomalaisen, maailman mittakaavassa vakaan ja vahvan demokratian pienimpiä perusyksiköitä, arjen tason ilmentymä.

Taloyhtiössä yhteisesti päätetään yhteisten rahojen käytöstä, turvallisten, terveellisten ja hyvien kotien tulevaisuudesta. Ja koteihin liittyvät päätökset eivät ole pieniä. Koti on arjen turvapaikka, elämän perusyksikkö. Sodan traagisuus tiivistyy usein kuviin, joissa perheet joutuvat jättämään kotinsa.

Koti on arjen turvapaikka, elämän perusyksikkö.

Kun siis päätämme kotiin liittyvistä asioista, päätämme ja puhumme elämän ytimeen liittyvistä asioista. Ja nyt tuo turvan tunne on järkkynyt.

Suomalaisissakin taloyhtiöissä sodan rintamat voivat näkyä arjessa monin tavoin. Suomenvenäläiset voivat kokea syrjintää, heiltä penätään vastuuta Venäjää diktaattorimaisesti johtavan Putinin teoista.

Toisissa kodeissa voi asua ukrainalaisia, joilla on valtava huoli sukulaisistaan ja synnyinmaastaan. Sodan muualla kokeneilla voivat traumat nousta pintaan, olipa kyse Suomessa sodan eläneistä vanhuksista tai vaikkapa pakolaistaustaisista ihmisistä.

Rappukäytävissä tai pihaparlamenteissa saatetaan tänä vuonna riidellä vain näennäisesti grillin käytöstä tai äänekkyydestä. Taustalla voi olla perustavanlaatuinen huoli rauhan ja turvan järkkymisestä.

Huoli ilmenee usein tarpeena toimia. Voimme kanavoida pelon joditablettien ostamiseen tai siihen, että kysymme isännöitsijältä, mitä tehdä, jos sota syttyy isännöintitoimiston aukioloajan ulkopuolella.

Pääsenkö pommisuojaan?

Taloyhtiön tehtävänä on varmistaa muun muassa, että väestönsuoja on käyttökunnossa ja pelastussuunnitelmat ovat asukkaiden tiedossa. Fiksua on viestiä, että viranomaiset suosittavat 72 tunnin ajaksi kotivaraa – vettä, ruokaa ja käteistä – kaikkina aikoina, esimerkiksi sähkö- tai vesikatkosten varalta.

Hyvä on myös varmistaa, että talon lämmitys ei ole riippuvainen venäläisestä kaasusta tai että talotekniikan järjestelmien tietoturva on kunnossa kyberhyökkäysten varalta. Energiatehokkuuden parantaminen on fiksua nyt sekä ilmaston että tulevaisuuden energiakustannusten nousua ennakoiden.

Näiden asioiden miettiminen on taloyhtiön tehtävänä kaikkina aikoina, mutta tänä keväänä on varmasti hyvä tarkistaa, että nämä perusasiat ovat kunnossa. Toivomme, että näitä ei tarvitse koskaan käyttää, mutta varaudumme kuitenkin.

Ajattelen, että tänä keväänä meidän kaikkien erityisenä tehtävänä myös taloyhtiössä on vahvistaa rauhaa. Tunnistaa, että sota aiheuttaa valtavaa huolta ja pelkoa, jotka voivat ilmetä monella tavalla. Ymmärtää tunteet ja toimia kuitenkin analyyttisesti harkiten.

Edistää rauhaa ja luottaa demokratian kestävyyteen – myös sillä arjen ja taloyhtiön tasolla.

Kirjoittaja: Liina Länsiluoto

Liinalla on yli kymmenen vuoden kokemus asumisen kehittämisestä viestinnän, palvelukehittämisen ja vastuullisuuden saralta. Isännöitsijät ovat paljon vartijoita muun muassa kansallisvarallisuutemme hoitajina, ilmastonmuutosta hillitsemässä sekä tietysti turvallista ja viihtyisää asumista luomassa. On hienoa tehdä töitä näiden teemojen eteen!

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Liina Länsiluoto

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.