Syksyn mittaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn myöntämien avustusten tilanne on elänyt. Nopeasti muuttuva avustuspolitiikka on ymmärrettävästi herättänyt hämmennystä taloyhtiökentällä.

Elokuun lopulla julkaistun valtiovarainministeriön ensimmäisen talousarvioesityksen mukaan kaikki ARAn myöntävät energia-avustukset ja esimerkiksi sähköautojen latausinfra-avustus näyttivät loppuvan. Myös muihin ARAn myöntämiin avustuksiin oli tulossa merkittäviä leikkauksia.

Lokakuun alussa hallitus piti ensimmäisen budjettiriihensä. Budjettiriihi ei muuttanut juurikaan avustusten tilannetta. Energia-avustus sekä sähköautojen latausinfra-avustus päättyvät tämän vuoden loppuun eikä niitä myönnetä enää 1.1.2024 alkaen.

Tämän lisäksi ARA on myöntänyt korjausavustusta esimerkiksi iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden asuntojen korjaamiseen, esteettömyysavustusta sekä hissiavustusta. Aikaisempina vuosina avustus on ollut kokonaisuudessaan noin 25 miljoonaa euroa vuosittain, vuonna 2024 korjausavustuksiin olisi myönnettävissä enää 9,55 miljoonaa euroa.

Jotta homma menisi hieman sekavammaksi hallitus päätti kuitenkin budjettiriihessään, että sähköautojen latausinfra-avustus saa 9,5 miljoonan euron lisäyksen tämän vuoden toiseen lisätalousarvioon. Rahoitus on ns. siirtomääräraha, jota jatketaan myös vuodelle 2024, mikäli sitä olisi jäljellä tämän vuoden lopussa. Alkuperäinen avustukseen myönnetty määräraha oli 9 miljoonaa euroa vuodelle 2023, mutta lokakuun loppuun mennessä avustusta on haettu ARAsta noin 14,5 miljoonan euron arvosta.

Jos eduskunta hyväksyy lisätalousarvion, voisi ARA myöntää uusia sähköautojen latausinfra-avustuksia vielä noin 4 miljoonalla eurolla. ARAn arvion mukaan tämä summa riittäisi kattamaan suunnilleen vuoden 2023 loppuun mennessä toimitetut hakemukset riippuen hakemusten määrästä. ARA kehottaakin jättämään avustushakemuksen mahdollisimman pian. Vuoden 2024 varsinaiseen talousarviossa sähköautojen latausinfra-avustusta ei enää ole, joten avustus päättyy kokonaan, kun lisätalousarvion määräraha on käytetty.

Summa summarum: ARAn jakamien avustusten osalta viime vuosien kulta-aika näyttää olevan nyt auttamatta ohi. Korjausavustuksia jaetaan merkittävästi aiempaa vähemmän, energia-avustukset lakkaavat kokonaan. Sähköautojen latauspisteiden asentamiseen saadaan loppuliruja, eli pystytään erityisesti rahoittamaan jo sisällä olevat hakemukset sekä hieman päälle. Isossa kuvassa rahoitusta remontteihin on nyt kuitenkin etsittävä muualta kuin ARAsta.

Olemme Isännöintiliitossa pyrkineet tiedottamaan jäseniämme mahdollisimman reaaliaikaisesti tukipäätöksistä. Koska tilanne on muuttunut useampaan otteeseen, viestimmekin on muuttunut. Näemme kuitenkin, että on parempi tiedottaa keskeneräisistäkin päätöksistä, sillä silloin jäsenillämme on aikaa reagoida muutoksiin.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on jakanut tälle vuodelle varatuista 99 miljoonasta eurosta jo 91 miljoonaa euroa energia-avustusta. Hakemuksia on jonossa niin paljon, että ARA päätti perjantaina 3.11.2023 lopettaa uusien energia-avustushakemusten vastaanottamisen. Loput tuensaajat valitaan jo hakeneiden joukosta.

Kirjoittaja: Riikka Vaaja

Isännöintiliiton yhteiskuntasuhdepäällikkönä vastaan meidän yhteiskunnallisesta vaikuttamisestamme. Edistän vuoropuhelua päättäjien ja sidosryhmien suuntaan sekä viestin Isännöintiliiton tavoitteista etenkin poliittisille päättäjille.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Riikka Vaaja

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.