Tällä hetkellä lehdet ”huutavat” ludevaaroista, jotka uhkaavat matkailijoita ulkomailla ja nykyään myös kotimaassa. Pahimmassa tapauksessa kutsumattomat ötökät saavuttavat myös taloyhtiössä asuvan, jos naapurissa on luteita, jotka pääsevät leviämään. Pitääkö siis olla huolissaan, ja mitä asukas tai taloyhtiö voi tehdä?

Vastaus on kyllä ja ei. Järkevä varovaisuus on aina hyvästä, mutta liialliseen panikoitiin ei ole aihetta. Kaikissa huolissa ja asioissa on hyvä erottaa toisistaan faktat ja tunteet.

Kuka puri yöllä?

Ludeuutisoinnin myötä muistin myös omakohtaisen kokemukseni luteista. Silloin en tosin tiennyt mistä oli kyse.

Opiskeluaikoinani tein ruotsinlaivalla osa-aikatöitä ja kerran minulla oli nukutun yön jäljiltä paljon erilaisia paukamia ympäri kehoa. Tuolloin luteista ei puhuttu enkä ollut itsekään niistä kuullut. Asia kuitattiin vitsillä, että jotain jännää on hytissä ollut. Pakkasin työreissun jälkeen tavarani ja menin kotiin. Ajattelin vain, että hyvä, kun pääsin pois. Tuolla kertaa onneksi ilman ikäviä tuliaisia!

Asiassa kuin asiassa tärkeää on ennaltaehkäisy, ongelman tunnistaminen ja ratkaisu

Asukkaan ja taloyhtiön kannalta on tärkeää tunnistaa luteet ja ryhtyä toimenpiteisiin nopeasti. Ainakin ne ludetarinat, joista itse olen kuullut, ovat pitkittyneet ja levinneet juuri siksi, että asiaan ei ole heti tartuttu riittävän nopeasti ja huolellisesti. Tai pahimmillaan ei ole tehty mitään. Joko siitä syystä, että ludetta ei ole tunnistettu tai sitten on ajateltu asian hoituvan itsestään.

Yleensä tässä kohtaa asia tulee taloyhtiön tietoon niin, että luteet ovat jo levinneet yhdestä asunnosta toiseen ja tilanne on akuutti. Tässä onkin yksi asia, jota taloyhtiöissä voisi miettiä.

Sen sijaan, että taloyhtiössä ensimmäiseksi kysytään ”kenen vika ja kuka tämän maksaa”, pitäisi sanoa ”kiitos, kun ilmoitit”.

Yhtiökokouksessa voidaan virallisten asioiden jälkeen käydä läpi esimerkiksi, että tunnistavathan asukkaat luteen, jos siihen sattuisivat törmäämään. Asukkaita voi kannustaa ilmoittamaan taloyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle matalalla kynnyksellä kaikesta poikkeavasta.

Moni pelkää syyttelyä tai leimaa, jos omasta asunnosta löytyy luteita. Tämä häpeän myytti pitäisi saada rikottua. Sen sijaan, että taloyhtiössä ensimmäiseksi kysytään ”kenen vika ja kuka tämän maksaa”, pitäisi sanoa, että ”kiitos, kun ilmoitit” ja ryhtyä toimeen. Taloyhtiön kannattaa viedä viestiä asukkaille, että ludehavainnoista tulisi ilmoittaa heti isännöitsijälle ja taloyhtiölle. Tämä on kaikkien etu.

Mitä voi itse tehdä?

Tapasin hiljattain eräässä alan messutapahtumassa tuholaistorjuntaa tekevän yrityksen edustajan. Ajattelin, että kysyn, miten hän toimii majoittuessaan vieraassa paikassa. Hän kertoi, että tarkastaa aina majoituspaikan sängyn sekä lattialistat taskulampun tai kännykän valolla.

Jos patjasta tai sängyn alta löytyy pieniä mustia täpliä tai verijälkiä tai jopa eläviä luteita, on syytä vaihtaa majapaikkaa ja ilmoittaa löydöksestään. Majoituskohteessa omat tavarat ja matkalaukku kannattaa pitää kaukana sängystä esimerkiksi tuolin päällä laukku suljettuna.

Pieni vaiva, mutta iso hyöty, jolla voi parhaimmillaan estää ikävät tuliaiset.

Kirjoittaja: Ann-Mari Sandholm

Isännöintiliiton viestintä- ja koulutuspäällikkönä koen olevani etuoikeutettu, kun saan viestiä suurelle yleisölle taloyhtiöasioista ja nostaa esille mielenkiintoisia ilmiöitä asumisen saralla. Monet taloyhtiöt ovat tiukoilla talouden tai vaikkapa ison korjausurakan kanssa. Hyvä yhteistyö ja luottamus isännöitsijän ja taloyhtiön välillä on a ja o.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Ann-Mari Sandholm

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.