Kesä oli kuumimmillaan ja loma rullasi leppoisasti. Kesken oman lomailuni tarvitsin pikaisesti isännöitsijäntodistusta, sillä talokaupat olivat edenneet siihen vaiheeseen. Pirautin mökin tuvasta isännöitsijälle, joka vastasi iloisesti omalta kesämökiltään jostain Järvi-Suomen suunnalta. Taustalta kuului lastenlasten leikkiä ja riemua.

Isännöitsijän hyväntuulisuus tyrehtyi niiden kolmen sekunnin aikana, jotka kuluivat asiani kertomiseen.

Isännöitsijän hyväntuulisuus tyrehtyi niiden kolmen sekunnin aikana, jotka kuluivat asiani kertomiseen. Isännöitsijän toimisto ja tietokone nimittäin sijaitsivat Espoossa, noin 800 km:n edestakaisen matkan päässä hänen silloisesta olinpaikastaan.

Miltei hävetti pyytää issaria, kun isännöitsijä selitti, ettei voinut hoitaa asiaa muualta kuin toimistoltaan käsin (yhden hengen yritys). Ymmärsin olla kiusaamatta vanhempaa herrasmiestä kysymyksillä, kuten etkö pääse tietoon netin yli, voinko tehdä asian helpottamiseksi jotain, eikö allekirjoitusta voi hoitaa muulla kuin kynällä. Ja minkäs teit, isännöitsijäntodistus oli nyt saatava.

Kesäinen tarinani on hyvä esimerkki siitä, että tiedon saavutettavuus on paitsi asiakaspalvelun, myös liiketoiminnan ytimessä. Tieto on isännöintibisneksen arvokkainta pääomaa, mutta vasta jalostetussa muodossaan. Jos tietoa ei voida muokata, hyödyntää, hakea ja tarpeen vaatiessa jakaa helposti, ei sillä voida tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Pahimmillaan jalostamaton tieto jopa katkaisee isännöitsijän ansaitun loman tämän kesäparatiisissa.

Kirjoittajan paikkakuva

Kirjoittaja: Pekka Harjunkoski

Pekka Harjunkoski työskenteli Isännöintiliiton kehityspäällikkönä syyskuuhun 2018.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Pekka Harjunkoski

4 Kommenttia

  1. No tästä ei kyllä voi vetää johtopäätöstä suomalaisen isännöinnin tasosta. Kyllä tällaiset ovat poikkeus ja isännöitsijän oma valinta keskeyttää lomansa järjestelmien toimimattomuuden vuoksi. Maksatteko tuoltakin kuukaudelta isännöintipalkkion, jos isännöitsijä lomailee ilman tuurausta ja ei voi edes etänä auttaa? Tuohon varmaan auttaisi hyvän isa-toimiston valinta, joilla on mietitty suunnitelma tuurauksista.

  2. Poikkeushan tämä esimerkki varmasti on. Karu sellainen. Mutta tieto ja sen jalostaminen on uusi öljy, kuten sanotaan. Myös isännöinnissä.

  3. Itse yhden miehen ei-ISA-toimistoni hoiti vuosi sitten esim. kaksi isännöitsijäntodistusta reaaliaikaisine lainaosuuslaskelmineen kaupantekopäivälle sekä pari muuta kiireellisempää asiaa sähköpostin ja läppärin kanssa kuukauden Californian reissulta. Ja muutamassa hujauksessa. Tosiaankin tiedon ja järjestelmien pakkaaminen myös matkalle mukaan on tulevaisuutta. Ei sitä tarvitse mennä kuin Essolle kahville, niin joku voi kaivata tietoa jonka voit ystävällisesti tarjota siinä kahvitellessa. Siitä tulee myös itselle hyvä mieli, kun saat asiakkaasi tyytyväiseksi ja koet hallitsevasi työsi tilanteessa kuin tilanteessa.

  4. […] on isännöintiyrityksen arvokkainta pääomaa, se voi olla myös […]