Valtakunnallista Digiturvaviikkoa vietettiin 25.–29.9.2023. Sen tarkoituksena on tuoda meille kaikille keinoja parantaa digiturvallisuutta.

Digitaalisen ympäristön turvallisuudesta voidaan käyttää termejä digitaalinen turvallisuus tai digiturva. Digi- ja väestötietoviraston (DVV) mukaan termeillä tarkoitetaan toimenpiteitä, jolla ”pyritään varmistamaan, että digitaalinen toimintaympäristö on luotettava, turvallinen ja saatavilla.”

Miten isännöinnissä voidaan parantaa digitaalista turvallisuutta?

1. Hallitse ja johda riskejä

Myös turvallisuusasioita täytyy johtaa ja suunnitella. Isännöintiyrityksissä tulisi varmistaa, että yrityksen työntekijöillä on tietoa ja ymmärrystä digiturvallisuusriskeistä. Riskienhallinta liittyy aina uhkien tunnistamiseen, arviointiin ja hallintaan. Tehkää esimerkiksi riskianalyysi ja varautumissuunnitelma.

2. Varmista jatkuvuus

Miten varmistatte liiketoiminnan jatkuvuuden, jos jokin digiturvallisuusuhka toteutuu? Onko teillä varmuuskopioitu tärkeät tiedot ja varmistettu, että kriittiset järjestelmät voidaan palauttaa nopeasti?

3. Pyri takaamaan isännöinnin järjestelmien turvallisuus

Kyberturvallisuus keskittyy järjestelmien ja laitteiden turvallisuuden takaamiseen verkossa. Kun eri toimialat ja yritykset huolehtivat omalta osaltaan asiat kuntoon, rakennetaan samalla koko digitaalisen yhteiskunnan turvallisuutta. Isännöinti voi hoitaa oman tonttinsa turvaamalla käyttämänsä järjestelmät ja verkkoympäristöt haittaohjelmilta ja hyökkäyksiltä. Keinot voivat olla kaikkea palomuureista vahvoihin salasanoihin.

4. Huolehdi tietosuojasta

Tietosuoja koskee esimerkiksi yrityksen työntekijöiden ja asiakasyhtiöiden asukkaiden henkilötietojen käsittelyä. Isännöinnin on hoidettava henkilötietoihin liittyvät toimenpiteet GDPR:n vaatimusten mukaisesti.

5. Muista tietoturvallisuus

Tietoturvallisuudella tarkoitetaan kyberturvallisuutta laajempaa kokonaisuutta, johon kuuluu myös esimerkiksi fyysisiä tietoturvatoimenpiteitä ja henkilökunnan kouluttamista. Tietoturvaan kuuluu myös kaikenlaisen tiedon levittämiseen sekä väärään tietoon liittyvät torjuntatoimet. Yleisen sanonnan mukaan ihminen on tietoturvan heikoin lenkki. Isännöinti voi huolehtia tietoturvan toteutumisesta esimerkiksi kouluttamalla henkilökuntaa ja tarkentamalla tiedonkäsittelyyn liittyviä prosesseja.

Entä asiakasyhtiöiden digiturvallisuus?

Isännöintiyrityksissä ollaan tietysti digiturvallisuudenkin osalta ikään kuin kaksissa saappaissa. On hyvin tärkeää huolehtia isännöintiyrityksen sisäisestä digiturvallisuudesta, mutta voisiko isännöinti ottaa jonkinlaista roolia myös suhteessa asiakastaloyhtiöihinsä?

Voisiko olla, että tulevaisuuden pelastussuunnitelmassa pitäisi huomioida nykyistä paremmin vaikkapa etäluettavien vesimittarien turvallisuus? Voisiko tulevaisuuden taloyhtiöstrategiassa ottaa laajemmin huomioon myös taloyhtiön digitaalisen turvallisuuden?

Vaikka pidän siitä, että teknologia kehittyy, mielestäni DVV:n Digiturvaviikon teema Digirohkeus ei ole uhkarohkeutta! on mitä oivallisin. Digitalisaatio ja teknologian kehitys on tuonut arkeemme valtavasti lisää, mutta on äärimmäisen tärkeää, että muutosta rakennetaan hallitusti ja turvallisuusasiat mielessä pitäen. Emmehän me rakenna talojakaan niin, että jättäisimme oven lukitsematta.

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) tarjosi Digiturvaviikon aikana kaikille avointa ja ilmaista ohjelmaa ja näkemyksellistä keskustelua. Katso webinaarien aiheet ja tallenteet

Digiturvallisuus on esillä myös Isännöinnin talviseminaarissa. Tilaisuudessa on puhujana asiantuntija Traficomin kyberturvallisuuskeskuksesta ja oppeja peilataan myös isännöintialalle.

Kyberturva – miksi isännöitsijän pitäisi kiinnostua siitä?

Tietoturva on oman aktiivisuuden varassa – miksi ja miten siihen pitäisi panostaa?

Kysymyksiä ja vastauksia tietosuoja-asetuksesta

Jäsenohje: Tietosuoja-asetus isännöintiyrityksessä (GDPR) (vaatii kirjautumisen Mappi-jäsensivuille)

Kirjoittaja: Ira Tenhunen

Elämme muuttuvassa maailmassa, jossa on kyseenalaistettava omaa ajattelua ja totuttuja toimintatapoja. Kehittämisessä ei ole kyse siitä, miten tehdään vaan siitä, miksi tehdään. Isännöintiliiton kehityspäällikkönä katson alaa etenkin digitalisaation ja uusien mahdollisuuksien näkökulmasta.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Ira Tenhunen

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.