Jakamistalouden suurten pelureiden kuten Airbnb:n ja Uberin kasvu ei ole ollut täysin kivutonta, eikä kasvukipujen voi vieläkään sanoa olevan täysin ohi. Uber tilasi itselleen kyydin pois Suomesta, vaikka taksilainsäädäntö on juuri keventymässä. Airbnb taas on joutunut suurkaupunkien hampaisiin, jotka haluavat rajoittaa palvelun kautta tarjottavien yöpymisten määrää – joko Airbnb:n yhteistyöllä tai ilman. Esimerkiksi New Yorkissa, Berliinissä, Lontoossa, Amsterdamissa ja Pariisissa on rajoitettu asunnon lyhyiden vuokrasuhteiden määrää suurkaupunkien asuntopulaan vedoten.

Suomessa viranomainen ei ole puuttunut lyhytvuokraamiseen, eikä taloyhtiö voi sitä kieltää kuin osakkaiden yksimielisellä päätöksellä. Osa vuokrataloyhtiöistä on kieltänyt vuokralaisiltaan lyhytkestoisen alivuokrauksen, mutta on olemassa myös taloyhtiöitä, jotka erikseen ovat kirjanneet yhtiöjärjestykseensä sen olevan sallittua.

Vaivannäköä ja epävarmuutta

Rajoitusten lisäksi Airbnb:llä on toinenkin ongelma: yllätykset ja epätasaisuudet kuuluvat palveluun, mutta kaikki turistit eivät ole yhtä hyviä sietämään vaivannäköä ja epävarmuutta. Jos olet varannut hotellihuoneen, joka on huonosti siivottu, hotelli yleensä siirtää sinut toiseen huoneeseen tai ainakin lähettää siivoojan paikalle. Lääväisestä Airbnb-majoituksessa saat ehkä rahat takaisin ja voit jättää nihkeän arvion, mutta se on likaisissa lakanoissa nukkuessa laiha lohtu. Maku Airbnb:stä voi mennä myös silloin, kun vuokralainen ottaa mukaansa arvotaulun ja jättää jälkeensä sanoinkuvaamattoman sotkun. Myös rasismisyytökset ovat kolauttaneet palvelun mainetta.

Airbnb-isännöintiä?

Airbnb on kasvanut niin suureksi, että siitä on tullut pysyvä osa majoitusalaa ja sitä myöten myös taloyhtiöiden arkea. Miljardibisneksen kupeeseen on kasvanut oma palvelusektorinsa, joka tarjoaa esimerkiksi siivous– ja respapalveluja Airbnb-majoittajille. Miksei myös isännöintiyritys voisi tarjota apuaan osakkaalle, joka haluaa vuokrata asuntoaan ollessaan muualla? Isännöinnin vahvuuksia ovat kuitenkin ihmisten kanssa toimiminen, luotettavuus ja yritysverkostojen ylläpito. Arvostettavia ominaisuuksia ihmisille, jotka haluaisivat hieman varmuutta ja vaivattomutta vuokratessaan asuntojaan tuntemattomille ihmisille.

Airbnb on vain yksi esimerkki uusista ideoista, jotka muuttavat nopeasti ihmisten kulutustottumuksia – uusia jakamistalouden malleja on varmasti tulossa. Ketterästi toimiva isännöintiyritys voisi huomioida ihmisten tarpeita ja hyödyntää omia vahvuuksiaan.

Helppous on avainsana kaikissa jakamistalouden menestystarinoissa. Esimerkiksi oman asunnon vuokraaminen on maailman vanhimpia ideoita, mutta kun majoituksen valitseminen, varaaminen ja maksaminen viedään saumattomasti mobiililaitteeseen, synnytetään miljardibisnestä.

Kirjoittaja: Aki Salo

Isännöintiliiton asiakkuusjohtajana katson isännöintialaa sekä markkinointi-ihmisen että taloyhtiöaktiivin silmin. Haluan auttaa isännöintiä luomaan uusia palvelutuotteita ja sitä kautta kohtaamaan asiakkaansa paremmin.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Aki Salo

1 Kommentti

  1. Hyvä teksti Aki! Sen väistämättömän kehityksen, jonka monet näkevät hankalana, jopa hieman pelottavana, olet tässä tekstissä kuvannut hienosti mahdollisuutena myös isännöinnille. Olipa kyse sitten lyhyt- tai pitkäaikaisesta vuokrauksesta, lopulta ratkaisevaa on, miten sujuva ja hyvä kokemuksesta saadaan. Tämä ei koske ainoastaan asunnon vuokraajia, vaan samalla tapaa naapurin kokemus merkitsee. Tässä matkalla tarvitaan eri sidosryhmiä, jotka haluavat aidosti kehittää uutta ja ratkaista haasteita. Rajaa on hankala vetää lyhyt- ja pitkäaikaisvuokrauksen välille ja ehkä tarpeetontakin. Haasteita ja mahdollisuuksia löytyy molemmin puolin, mutta kehitys on väistämätöntä. Mielenkiintoista seurata kuka tai ketkä yhtiöt ottavat tässä johtajuuden. Mukavaa kesää! Yst, Jussi Saarinen