Juuri nyt digitalisaation hypetystermejä ovat alusta- ja API-talous, jotka toistuvat businesspuheissa yhdessä robotisaation, tekoälyn ja virtuaalitodellisuuden kanssa. Isännöintiliitolle alusta- ja API-talous eivät ole pelkkää hypetystä vaan aitoja mahdollisuuksia vauhdittaa isännöinnin ja suomalaisen taloyhtiöasumisen digitalisoitumista.

Digialustat ovat kuin tori, jonne voidaan koota tarjolle palveluita, dataa ja logiikkaa niiden käyttöön. API eli application programming interface taas tarkoittaa avointa rajapintaa, jonka läpi voidaan kuljettaa dataa kumpaankin suuntaan. Olemme kahdessa vuodessa uudistaneet Isännöintiliiton koko digiarkkitehtuurin ja digitalisoineet jäsenpalvelut. Nopean, ketterän ja kustannustehokkaan tekemisen on mahdollistanut digiväylä.

Tällä hetkellä keskustelemme ensimmäisten kumppaniehdokkaiden kanssa yhteisprojekteista, joissa kehitetään isännöinnin digiväylää hyödyntäviä palveluita ja prosesseja. Lähtökohtana on, että näiden projektien on oltava isännöintiyrityksille hyödyllisiä.

Digiväylä on jäsenpalvelujen selkäranka

Isännöintiliiton digiarkkitehtuurin keskiössä on väylä, jonka kautta hoidetaan eri järjestelmien väliset integraatiot. Digiväylän kautta kulkee dataa, jota voidaan väylässä rikastaa ja myös säilyttää, jopa isoja kuvatiedostoja. Digiväylän päälle on rakennettu muun muassa Isännöintiliiton Mappi-jäsenpalvelun kirjautumisominaisuus. Jatkossa saman kirjautumisen kautta isännöitsijä voi päästä käsiksi muihin Isännöintiliiton palveluihin sekä väylään liitettyjen ulkopuolisten toimijoiden digipalveluihin.

Väylä on tuonut myös järjestelmä- ja toimittajariippumattomuutta, kun voimme valita parhaan ja toimintaamme mukautuvimman järjestelmän kulloiseenkin tarpeeseen. Riippumattomuutta tuo myös se, että verkkopalveluissa ja digiväylässä käytetään avoimeen lähdekoodiin perustuvia WordPressiä ja Red Hatia.

Nyt kun perusta on rakennettu ja väylä pystytetty, saadaan perustamiskustannuksista sitä enemmän hyötyä mitä useamman järjestelmän integraatioissa sitä käytetään. Käytännössä integroitava järjestelmä isketään väylään kiinni ja data haetaan väylästä sen sijaan, että jokainen järjestelmä integroidaan erikseen toistensa kanssa.

Usein isoimmat kehityskustannukset syntyvät järjestelmien välisistä integraatioista. Arkisen käytön hankaluus liittyy usein siihen, että eri järjestelmät eivät toimi hyvin yhteen. Massiivinen maailmanhallintajärjestelmäkään ei välttämättä hoida mitään tosi hyvin ja on ehkä hankala käyttää.

Tartutaan yhdessä mahdollisuuksiin

Nyt digiväylä on mahdollistanut Mappi-jäsenpalvelun kirjautumisen ja roolikohtaiset näkymät esimerkiksi sähköisessä jäsenasioinnissa. Sähköinen asiointi parantaa asiakaskokemusta ja samalla vähentää ns. turhaa työtä. Rutiinit ja virheet vähenevät kun työtä ja prosesseja voidaan tehostaa automatisoinnilla.

Pian julkaistaan uudistunut Hae isännöintiä -palvelu ja alkuvuonna uusi Kotitalo-lehden verkkosivusto. Näissäkin uudistuksissa hyödynnetään digiväylää.

Digiväylä isännöintiin on nyt auki ja mahdollisuuksia on monia! Mihin mahdollisuuksiin voisimme yhdessä tarttua? Jos alustatalous ja Isännöintiliiton digiväylä kiinnostavat, osallistu Digiväylä isännöintiin on auki -webinaariin 21.11.2018. Alustatalouden lyhyen oppimäärän alkupalat tarjoilee webinaarin toinen kouluttaja, Ambientian tiimi-ja projektipäällikkö Heikki Malkamäki blogikirjoituksessaan.

Kirjoittaja: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Isännöinnin merkitys vahvistuu entisestään ja asiakkaiden toiveet kasvavat. Digitalisaatio ja palvelukehittäminen mahdollistavat isännöinnissä liiketoiminnan kehittämisen kohti parempia asumisen palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Työskentelen hyvän isännöinnin asialla Isännöintiliitossa johtajana. Tekemistä riittää ja mahdollisuuksia on monia! Twitterissä @mariannefalck

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Marianne Falck-Hvilstafeldt