Sopivien isännöinti­yritysten löytäminen on vaikeaa internetin hakukoneista huolimatta. Moni päätyy kyselemään tutuilta ja naapuritalo­yhtiöiltä vinkkejä hyvistä isännöinti­yrityksistä, kuten eräs haastattelemani helsinkiläispuheeenjohtaja.

Jos sopivien isännöintiyritysten löytäminen on vaikeaa, hankalaksi vasta koetaankin isännöintipalveluiden vertailu. Kun ei oikein tiedä edes mitä palvelun pitäisi sisältää ja mitä oikeastaan on tarjolla, on asiakkaan helppo katsoa vain kustannuksia. Tämän totesivat taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat, joita haastattelin tuoreen Hae isännöintiä -palvelumme suunnitteluvaiheessa.

Vuosittain vain noin viisi prosenttia taloyhtiöistä vaihtaa isännöintiyritystä. Luku ei ole sen isompi, vaikka välillä julkisesta keskustelusta voisi muuta luulla.

Mitä tarjouspyynnön tulisi sisältää, ja mitä tietoja taloyhtiöstä pitäisi kertoa?

Erityisen vaikeaksi haastattelemani taloyhtiöiden puheenjohtajat kokivat tarjouspyyntöjen laadinnan. Mitä tarjouspyynnön tulisi sisältää, ja mitä tietoja taloyhtiöstä pitäisi kertoa?

Siksi uudistuneessa Hae isännöintiä -palvelussa onkin valmis tarjouspyyntö­lomake, jonka voi lähettää täytettynä valitsemilleen isännöintiyrityksille. Kun tarjouspyynnössä on kaikki oleellinen tieto taloyhtiöstä ja asiakkaan toiveet isännöinti­palvelulle, isännöintiyritys pystyy suunnittelemaan tarjoustaan ja hallituksen on helpompi vertailla saamiaan tarjouksia.

Jotta isännöintiyritys voi vastaanottaa Hae isännöintiä -palvelusta tulevia tarjouspyyntöjä, tulee jäsenpalvelu Mapissa kertoa tarjouspyynnöille sähköpostisoite, johon ne toimitetaan. Ensimmäisiä tarjouspyyntöjä palvelun kautta tuli heti kun se oli julkaistu loppuvuonna.

Tarjouspyyntöihin kannattaa vastata vaikkei olisi antamassa tarjousta juuri kyseisen taloyhtiön isännöinnistä. Kiitos pyynnöstä, mutta emme nyt syystä tai toisesta voi vastata tarjouspyyntöönne, on myös vastaus tarjouspyyntöön. Asiakas muistaa vuosien päästäkin ja taloyhtiötä vaihdettuaankin, jos ei saanut edellisessä talo­yhtiössään joltakin isännöintiyritykseltä tarjouspyyntöön minkäänlaista vastausta. Tämän muisti jututtamani helsinkiläistaloyhtiön puheenjohtajakin.

Isännöinnin asiakkaille Hae isännöintiä -palvelun tekeminen tunnetuksi alkaa loppukeväästä, kun kiireisin yhtiökokousaika on ohi ja aikaa on paremmin vastata tarjouspyyntöihin. Ovathan teidän yrityksenne tiedot kunnossa Hae isännöintiä -palvelussa?

Kirjoittaja: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Isännöinnin merkitys vahvistuu entisestään ja asiakkaiden toiveet kasvavat. Digitalisaatio ja palvelukehittäminen mahdollistavat isännöinnissä liiketoiminnan kehittämisen kohti parempia asumisen palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Työskentelen hyvän isännöinnin asialla Isännöintiliitossa johtajana. Tekemistä riittää ja mahdollisuuksia on monia! Twitterissä @mariannefalck

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Marianne Falck-Hvilstafeldt