Isännöitsijöiden työaika ja jaksaminen on jatkuva alan murheenkryyni. Isännöinnin työssä palkitsevimpia asioita ovat onnistumiset asiakkaiden kanssa. Samalla kuormittavimpia ovat hankalat asiakkaat.

Maallikkohallitusten kanssa toimiminen vaatii usein pitkää pinnaa ja asioiden seikkaperäistä perustelua. Kun asiakastaloyhtiön hallituksen jäsenen kanssa on päässyt muutaman tärkeän askeleen eteenpäin yhteisymmärryksen tiellä, soittaa kokematon välittäjä. Hänellä on loputon määrä kysymyksiä, joihin ei voi antaa yksiselitteisiä vastauksia.

Viestintä- ja neuvottelutaidot kehittyvät kokemuksen ja itsensä kehittämisen kautta. Niitä myös kannattaa kehittää, sillä kolmen vuoden välein tehtävän Isännöinnin ammattilaiset -tutkimuksen mukaan kolmasosa isännöitsijöiden työajasta menee viestintään.

Kun huomioidaan myös taloyhtiöiden kokoukset, noin puolet kaikesta työajasta kuluu viestintään asiakkaiden kanssa.

Noin puolet kaikesta työajasta kuluu viestintään asiakkaiden kanssa.

On isännöintialan kannalta todella hienoa, että pandemian tuoma haaste kellistettiin ja ala siirtyi uuteen etä- ja hybridikokousten aikaan. Muutos tapahtui nopeammin kuin aiemmin osattiin odottaa.

Kokoukset ovat tehostuneet, kun puheenvuorot pysyvät paremmin asiassa. Samalla säästyy työaikaa. Lisäksi osallistujia on nyt enemmän myös nuoremman sukupolven osakkaissa.

Etäkokousten lisääntyminen vapauttaa parhaimmillaan työaikaa muuhun, kuten taloyhtiöiden kehittämiseen. Kun isännöitsijä ehtii tulipalojen sammuttamisen sijaan miettiä aidosti ja ennakoivasti taloyhtiön asioita, hänet koetaan aikaansaavaksi ja näkemykselliseksi.

Viestintä- ja neuvottelutaitoja kannattaa siis kehittää. Suuri osa työstä liittyy viestintään, jolloin näiden asioiden hallitseminen sujuvoittaa arkea ja lisää työhyvinvointia.

Ihmisten johtaminen vaatii viestintätaitojen lisäksi tutkittua tietoa.

Ihmisten johtaminen vaatii viestintätaitojen lisäksi tutkittua tietoa. Muuten voi käydä niin, että vain äänekkäimpien näkemykset tulevat ilmi. Isännöintiliiton Talokysely-palvelua on kehitetty ja kehitetään parempaan suuntaan, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä isännöintiyrityksille ja isännöinnin ammattilaisille.

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on asiakastyytyväisyyskysely. Jo itsessään asiakkaiden tuntemusten kysyminen säännöllisesti on osoitus asiakkaille siitä, että isännöinti välittää ja asiakaskokemukseen panostetaan. Pitkäjänteinen tulosten seuraaminen ja analysointi on myös erittäin tärkeä väline asiakaskokemuksen ja taloyhtiöiden ihmisten johtamiseen.

Tuomas Viljamaa on Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja.

Kirjoittaja: Tuomas Viljamaa

Taloyhtiöt ovat tärkeä osa yhteiskuntaa, koska niissä asuu puolet suomalaisista. Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtajana haluan nostaa yhteistyön, hyvän isännöinnin ja suunnitelmallisen kiinteistönhoidon merkitystä viihtyisän taloyhtiöasumisen tekijänä.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Tuomas Viljamaa

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.