Miltä isännöinnin digitalisaatio näyttää vuonna 2040? Koska kuluneen vuoden ehkä villein pöhinä on vellonut tekoälyn ympärillä, päätin kysyä ChatGPT-tekoälybotin näkemyksiä.

Tekoäly listasi ajatuksiaan älykkäistä rakennuksista, virtuaalitodellisuuden mahdollistamasta etäisännöinnistä ja tietoturvan merkityksestä. Digitalisaatio voi edistää myös kestävää kehitystä isännöintialalla.

En malttanut lopettaa, joten kysyin vielä, mitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia isännöinti voisi saada. Ohessa muutama suora lainaus ChatGPT:n vastauksista:

  • Älykäs taloyhtiöhallinta: Isännöintiyritykset voivat tarjota palveluita, jotka hyödyntävät älykkäitä rakennusautomaatiojärjestelmiä ja IoT-laitteita. Tällaiset palvelut voivat sisältää energianhallinnan optimointia, vikojen ennakointia ja huoltoa sekä turvallisuuden valvontaa. Isännöintiyritys voi ottaa käyttöön ja hallinnoida älykkäitä järjestelmiä taloyhtiöissä ja tarjota asukkaille parempaa mukavuutta ja energiatehokkuutta.
  • Digitaaliset alustat ja sovellukset: Isännöintiyritykset voivat kehittää omia digitaalisia alustoja ja sovelluksia, joilla taloyhtiöiden asukkaat voivat hallita asioitaan helposti ja tehokkaasti. Näihin sovelluksiin voi kuulua esimerkiksi viestintäkanavat, vikailmoitusten tekeminen, taloushallinto ja varausjärjestelmät. Isännöintiyritys voi tarjota näitä alustoja ja sovelluksia sekä niiden ylläpitopalveluita taloyhtiöille.
  • Etäisännöinti ja konsultointi: Digitalisaatio mahdollistaa etäisännöinnin, mikä voi tarjota uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Isännöintiyritykset voivat tarjota etäkonsultointipalveluita, joissa asiantuntijat voivat antaa neuvontaa ja tukea taloyhtiöille digitaalisten kanavien kautta. Tämä voi olla erityisen hyödyllistä pienempien taloyhtiöiden kohdalla, joilla ei välttämättä ole omaa isännöintiä.
  • Kestävän kehityksen konsultointi: Isännöintiyritykset voivat tarjota palveluita ja konsultointia taloyhtiöille kestävän kehityksen edistämiseksi. Tämä voi sisältää esimerkiksi energiatehokkuuden arvioinnin, kestävän liikkumisen suunnittelun tai jätehuollon optimoinnin. Näillä palveluilla isännöintiyritykset voivat auttaa taloyhtiöitä saavuttamaan kestävyystavoitteitaan ja samalla luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

ChatGPT:n antamat vastaukset perustuvat ihmisen kirjoittamaan internetsisältöön, joten luonnollisesti myös ennusteet ovat todellisuudessa nykyinen tulkintamme siitä, miltä maailma tulevaisuudessa näyttää – ei tekoälyn mielipide.

Tieto liikkuu ja isännöintiä tehdään hybridinä

Jos tukeudun tekoälyn sijaan omaan kristallipallooni, näen vuoden 2040 isännöinnin toimintaympäristön ja liiketoiminnan jotakuinkin sellaisena, mitä nykyisin kutsumme hybridiksi.

Olemme samaan aikaan verkossa ja livenä. Palvelua saa diginä ja paikan päällä. Asukkaat tilaavat palvelunsa mobiilialustoilta ja lähettirobotit pörräävät kaduilla ja ilmassa. Isovanhempien kanssa voi jutella uusimman teknologian avustuksella, jolloin tuntuu melkein siltä, että olisimme samassa tilassa.

Vuonna 2040 isännöinnin asiakkaat hoitavat arkisen kommunikoinnin pääosin verkossa, koska siihen on opittu ja totuttu. Aivan kuten nyt: jos on tottunut hoitamaan laskujen maksun verkkopankissa, ei halua palata aikaan, jolloin se olisi pitänyt tehdä paikan päällä.

Vuonna 2040 isännöintityötä tekevä henkilö pitää itsestään selvänä, että erilaisista rekistereistä saadaan rakenteista tietoa, jota voi näppärästi liikutella ja yhdistää.

Teknologiassa on kyse ihmisten keksinnöistä, jotka otetaan osaksi arkea – tai ei oteta. Teknologia mahdollistaisi jo nyt huiman määrän asioita, joita emme ole omaksuneet osaksi arkeamme.

Käytännössä modernin teknologian kehityksessä on kyseessä ihan sama ilmiö, kun oli aikanaan pyörän, hehkulampun tai polttomoottorin takana. Ne on luotu vähentämään sitä työtä, mikä milloinkin koetaan vaivalloiseksi ja aikaa vieväksi. Jokainen isännöitsijä osaa luetella useita asioita, jotka hän antaisi mieluusti robotin hoidettavaksi.

Vuonna 2040 isännöintityötä tekevä henkilö pitää itsestään selvänä, että erilaisista rekistereistä saadaan rakenteista tietoa, jota voi näppärästi liikutella ja yhdistää. Hänestä on todella alkeellinen ajatus, että asiakkaan tietoja pitäisi etsiä useasta järjestelmästä. Puhumattakaan siitä, että tietoja pitäisi itse naputella viiteen järjestelmään ja laskeskella käsin lainaosuuksia – tai puuhastella papereiden parissa.

Tekoälyassistentti auttaa isännöintiä

Tekoälyn vauhdikkaan kehityksen on uumoiltu johtavan tiettyjen asiantuntija-ammattien katoamiseen. Väitän vakaasti, että isännöintiä se ei tule korvaamaan.

Erilaiset automaatiot suoriutuvat tietyistä toimista paljon ihmistä tehokkaammin, tekoäly sen sijaan pystyy käsittelemään valtavan määrän tietoa ja oppimaan itsenäisesti. Se, mitä uusinkaan teknologia ei osaa, on asioiden soveltaminen. Isännöinti on malliesimerkki alasta, jossa sovelletaan jatkuvasti valtavaa määrää teoriaa ja käytäntöä – ja joka on siten hyvin vaikeasti automatisoitavissa kokonaan.

Se, mitä uusinkaan teknologia ei osaa, on asioiden soveltaminen.

Tulevaisuudessa isännöinnillä on ehkä tekoälyyn pohjautuva assistentti sekä iso joukkio erilaisia avustavia automaatioviritelmiä ja ohjelmia, joilla luoda ennustavaa raportointia johtamisen ja päätöksenteon tueksi. On palvelurobotteja, jotka hoitavat tiettyjä asiakaspalvelurutiineja ja isännöinnin arkisia askareita.

Isännöinnin työtä asiantuntijana teknologia ei kuitenkaan korvaa. Taloyhtiöissä tarvitaan henkilöä johtamaan, viestimään, selvittelemään ja ennen kaikkea kohtaamaan ihmiset ihmisenä.

Vastauksena otsikon kysymykseen: vuonna 2040 isännöintiä tuottaa ihminen – apunaan tekoäly.

Isännöintiliiton Isännöinti 2040-blogisarjassa luodaan vuoden 2023 aikana katse isännöinnin ja taloyhtiöiden tulevaisuuteen. Miltä isännöinnin työ näyttää vuonna 2040, kun tämän hetken lakimuutokset ja ennusteet väestönkehityksestä, ilmastonmuutoksesta, digitalisaatiosta ovat arkipäivää?

Kirjoittaja: Ira Tenhunen

Elämme muuttuvassa maailmassa, jossa on kyseenalaistettava omaa ajattelua ja totuttuja toimintatapoja. Kehittämisessä ei ole kyse siitä, miten tehdään vaan siitä, miksi tehdään. Isännöintiliiton kehityspäällikkönä katson alaa etenkin digitalisaation ja uusien mahdollisuuksien näkökulmasta.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Ira Tenhunen

1 Kommentti

  1. Teknologian tuoma muutos työhön on erittäin kiinnostava aihe. Ira esittää blogissa rohkean väitteen sanoessaan, että vaikka tekoälyn vauhdikkaan kehityksen on uumoiltu johtavan tiettyjen asiantuntija-ammattien katoamiseen, niin isännöintiä se ei tule korvaamaan seuraavan 15 vuoden aikana. Jotta tähän väitteeseen voi ottaa kantaa, pitää ymmärtää mitä isännöinnillä tarkoitetaan.

    Jos isännöinti on vastikkeiden maksun seurantaa, laskujen maksamista, isännöitsijäntodistuksen koostamista ja toimittamista, kokousten agendan ylläpitoa ja muistiinpanojen kirjoittamista, tiedotteiden laatimista ja jakelua, saunavuorojen jakamista ja muita arjen rutiineja, niin digi, tekoäly ja robotiikka tulevat korvaa ihmisen tekemän työn.

    Jos taas isännöinnin roolina on pitää huolta siitä, että taloyhtiöelämä luistaa, ongelmat hoituvat ja kiinteistöjen arvo kukoistaa niin lyhyellä kuin pitkällä aikajänteellä, ei tämä rooli häviä mihinkään. Digi, automaatio ja tekoäly tuovat toki avuksi loistavia työkaluja.

    Väitän, että kehittyvien työkalujen – kuten digin, robotiikan ja tekoälyn – tuoma muutos on isännöinnissä suurempi kuin monella muulla alalla. Tapa, millä isännöintiä nyt tehdään ja millaisia digitaalisia palveluita asiakkaalle tarjotaan, on monelta osin vuosia jäljessä useita muita toimialoja.

    Isännöinti on mitä suurimmassa määrin palvelua ihmiseltä ihmiselle. Sitä se on myös vuonna 2040, ja kehittyvien työkalujen ansiosta isännöitsijöillä tähän entistä paremmat mahdollisuudet.

    Oivalla emme ole odottamassa huomista, vaan rakennamme jo nyt moderneihin työkaluihin pohjautuvaa avointa isännöintiä. Siihen kuuluvat jo nyt ohjelmistorobotit ja esimerkiksi chatGPT:n kaltaisten työkalujen hyödyntäminen. Tavoitteena on tehdä asumisesta mahdollisimman helppoa ja huoletonta asukkaille ja osakkaille.

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.