Uusi vuosi, uusi alku, kuntosalilupaukset ja elämäntapamuutos. Ihmiselämässä tammikuun alku tuntuu usein luonnolliselta ajankohdalta kääntää puhdas sivu.

Tänä vuonna tuo uuden alun tunnelma on hyvin vahva Isännöintiliitossa. Viime vuoden lopussa saimme markkinaoikeuden päätöksen myötä eräänlaisen päätepisteen pitkälle ja raskaalle prosessille, jossa tutkittiin kilpailulain rikkomista vuosina 2014–2017. Keskeneräinen oikeusprosessi on varjostanut järjestömme työtä ja myös laajemmin koko isännöintialaa. Joulukuisen markkinaoikeuden päätöksen myötä pääsimme pyytämään anteeksi ja kertomaan myös tehdyistä välttämättömistä muutoksista.

Työtä isännöintialan kehittämiseksi ja Isännöintiliiton menneisyyden virheiden korjaamiseksi on tehty hartiavoimin jo useamman vuoden ajan. Strategiamme on uudistettu, johto on vaihtunut, kilpailuoikeudellista osaamista on lisätty. Uuden strategian mukaisesti panostamme isännöintialan koulutukseen ja vastuullisuuteen, tavoitteenamme tukea isännöintiä olemaan parasta, mitä taloyhtiölle voi tapahtua.

Vastuulliset teot rakentavat luottamusta

Alkava vuosi 2023 on meille luottamuksen rakentamisen vuosi. Haluamme tukea sitä, että taloyhtiöiden ja isännöinnin välillä vallitsisi paras mahdollinen luottamus. Haluamme myös vahvistaa luottamusta Isännöintiliiton, jäsentemme ja sidosryhmien välillä.

Luottamusta isännöinnin ja taloyhtiöiden välillä rakennamme tukemalla alan vastuullista toimintaa sekä valvontaa. Juuri uudistetut isännöinnin eettiset ohjeet auttavat tässä. Noudattamalla eettisiä ohjeita isännöintialan yritys voi vahvistaa asiakkaidensa luottamusta isännöintiin, ja myös kasvattaa taloyhtiöiden ymmärrystä siitä, mitä isännöinniltä voi odottaa ja mitä esimerkiksi isännöintisopimukseen kuuluu. Luottamuksen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen alalla johtaa ajan myötä myös siihen, että isännöinti saa entistä enemmän osakseen sitä arvostusta ja kiitosta, joka sille kuuluu.

Tämän vuoden kuluessa uudistamme myös isännöinnin eettisten ohjeiden valvontaa. Tavoitteena on, että valvonta siirtyisi Isännöintiliitosta ulkopuolisen toimijan tehtäväksi vuonna 2024. Muutos valmistellaan tämän vuoden aikana.

Tuemme isännöintialan vastuullista toimintaa myös julkaisemalla kevään aikana alan ensimmäisen Vastuullisen isännöinnin työkirjan. Työkirjan tavoitteena on tukea alan yrityksiä vastuullisuuden kehittämisessä myös lakia sekä eettisiä ohjeita laajemmin. Kuten varmasti kaikilla aloilla, vastuullisuudessa ja esimerkiksi hiilineutraaliuden tavoittelemisessa isännöintialalla on vielä paljon saavutettavaa.

Jäsen: kerro meille toiveistasi

Isännöintiliitolle on tärkeä asia myös vahvistaa suhdetta omiin jäseniin. Haluamme kuulla ja tavata jäseniä ja tarjota sellaisia palveluita, joita jäsenet aidosti haluavat ja tarvitsevat. Lunastamme jäsenten toiveet ja luottamuksen oikea-aikaisilla ja hyödyllisillä koulutuksilla ja webinaareilla, tapahtumilla, tutkimus- ja vaikuttamistyöllä sekä monipuolisilla, jäsenten erilaisiin tarpeisiin vastaavilla jäsenpalveluillamme.

Kevään iso ponnistus on isännöinnin ja asumisen näkökulman tuominen esiin eduskuntavaaleissa. Tutkittuun tietoon pohjautuvalla asiantuntemuksella tulemme tekemään vaikuttamistyötä tämän eteen. Isännöinti on taloyhtiömaailman asiantuntija ja sen asiantuntijaäänen me viemme myös päättäjien korviin.

Haluaisitko sinä keskustella siitä, miten me Isännöintiliittona voimme tehdä? Me Isännöintiliiton ihmiset olemme tapahtumissa, jäsenkohtaamisissa ja puhelimen päässä teitä varten. Olemme vuoden mittaan yhteydessä jäseniin entistäkin enemmän, mutta kannustan olemaan myös rohkeasti yhteydessä meihin ja vaikka kutsumaan meidät kylään – tulemme todella mieluusti!

Mia Koro-Kanerva

Kirjoittaja: Mia Koro-Kanerva

Toimin Isännöintiliiton toimitusjohtajana. Isännöintiala on murroksessa ja on superkiinnostavaa saada olla matkassa mukana tekemässä sen tulevaisuutta. Haluan ottaa lukijat mukaan tarkastelemaan ajan ilmiöitä, muutoksia ja tekijöitä ja nauttimaan maisemista.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Mia Koro-Kanerva