Kiinteistö- ja rakennusalalla on maineenkohennuspotentiaalia. Maine kun KIRA-alalla, isännöinti mukaan lukien, ei ole kovin kummoinen.

Mainetyö on pitkäjänteistä päivittäistä tekemistä. Se ei ole viestinnän tai markkinoinnin masinoimia hokkuspokkustemppuja, vaan jokapäiväistä avointa, luotettavaa, vastuullista tekemistä ja sanomista.

Jokainen yrityksen työntekijä ja alan toimija vaikuttaa alan maineeseen tekemisillään ja sanomisillaan. Niiden takaa pilkottavat omat asenteet. Arvostatko sinä työtäsi KIRA-alalla ja mikä oma mielikuvasi on alasta?

Maine perustuu aina todellisuuteen ja siihen, miten sen kohteesta puhutaan. Vaikka maine on mielikuva, siinä on aina kyse todellisesta toiminnasta: arjen tekemisestä, mutta myös viestinnästä ja sen avoimuudesta. Siitä, että avataan päätöksiä ja toimintaa sekä niiden taustoja: mitä tehdään, miten ja miksi?

Keskeistä on saada henkilöstö innostumaan omasta työstään ja työnantajastaan sekä kertomaan siitä myös muille. Ihmiset kiinnostavat enemmän kuin organisaatiot. Ihmiset elävät mainetta todeksi joka päivä.

Hyvämaineiseen toimijaan luotetaan ja sen toiminta koetaan vastuullisena. Vastuullisuus ei ole trendisana vaan kaiken tekemisen lähtökohta ja asiakkaiden oletus. Kuka haluaisi olla huonomaineisen asiakas? Tai ostaa vastuuttomia, eettisesti epäilyttäviä tuotteita tai palveluita?

Isännöintiala tarttui mainehärkää sarvista kiinni

Isännöintialan maine on kokenut kolhuja kartelliepäilyjen myötä. Alan mainekohussa positiivista on, että ala ei pudonnut mainemielessä kovin korkealta.

Isännöintialasta on toisinaan kerrottu kielteisessä valossa, esimerkiksi kun on uutisoitu isännöitsijän tekemistä kavalluksista tai taloyhtiön taloudenpidossa ilmenneistä epäselvyyksistä. Tavallisen suomalaisen silmissä isännöitsijä on isännöitsijä, olipa sitten kavalluksesta epäilty ammattilainen tai harrastelijaisännöitsijä.

Isännöinnin maineessa on paljon kyse siitä, että asiakkaat ja muut eivät tiedä mitä isännöinti on. Kun edes taloyhtiön hallituksissa ei kovin hyvin tiedetä, mitä isännöinniltä voi odottaa ja mitä ostettava palvelu pitää sisällään, ovat asiakkaan odotukset vaihtelevia eivätkä perustu todelliseen palvelulupaukseen. Tällöin koko alaa verhoaa epätietoisuus. Epätietoisuus taas jo itsessään tuo helposti mukanaan epäilyksen varjon.

Siksi onkin tärkeää, että isännöinti kertoo asiakkailleen jatkuvasti mitä palveluun kuuluu, mitä tehdään ja miksi tehdään.

Isännöintiliiton uuden strategian mukaisesti autamme jäseniämme onnistumaan työssään ja vahvistamme alan arvostusta. Tämä vaatii mainetyötä jokaiselta alan toimijalta. Hyvä maine ei ole jotain mitä tuotetaan liiton toimistolla, vaan siihen vaikuttaa alan jokaisen toimijan jokapäiväinen vastuullinen ja avoin tekeminen.

Mitä isännöintiyrityksen ja isännöintialan ammattilaisen päivittäinen mainetyö on? Siihen saa hyvät eväät liiton imagotyöryhmän laatimista suosituksista.

Mainetyö on pitkäjänteistä yhdessä tekemistä. Irtopisteiden kalastelijat ja ”ei me mutku noi muut” -tyyppiset markkinointikikat eivät anna luottavaa ja vastuullista kuvaa alasta, mutta vielä vähemmän omassa erinomaisuudessaan paistattelijoista.

Otatko haasteen vastaan ja olet mukana joka päivä KIRA-alan maineenparannustalkoissa?

Kirjoittaja: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Isännöinnin merkitys vahvistuu entisestään ja asiakkaiden toiveet kasvavat. Digitalisaatio ja palvelukehittäminen mahdollistavat isännöinnissä liiketoiminnan kehittämisen kohti parempia asumisen palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Työskentelen hyvän isännöinnin asialla Isännöintiliitossa johtajana. Tekemistä riittää ja mahdollisuuksia on monia! Twitterissä @mariannefalck

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Marianne Falck-Hvilstafeldt

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.