Osakehuoneistorekisterin käyttöönotto lähestyy ja isännöintiyrityksissä valmistaudutaan jo osakeluetteloiden siirtotyöhön. Isännöitsijöillä on uuden edessä paljon kysymyksiä ja tähän tarpeeseen Maanmittauslaitos järjesti infotilaisuuden isännöitsijöille osakehuoneistorekisteristä lokakuun lopussa. Paikan päällä oli mukavasti porukkaa ja verkossa vielä enemmän: linjoilla oli noin 220 henkilöä. Myös Isännöintiliiton lokakuussa järjestämiin osakehuoneistorekisteristä kertoviin tilaisuuksiin osallistui liki 400 isännöintialan ammattilaista. Hyvä isännöintiala!

Rekisteri ei tule korvaamaan isännöinnin omia tietojärjestelmiä.

Kuten kaiken uuden yhteydessä, on tässäkin asiassa valloilla vääriä käsityksiä, jotka on syytä korjata. Tässä vastaus muutamaan yleisimpään harhaluuloon:

• Osakehuoneistorekisteri ei korvaa isännöintijärjestelmää: Rekisteri ei nyt, eikä tulevaisuudessakaan tule korvaamaan isännöinnin omia tietojärjestelmiä, kuten se ei korvaa pankin tai kiinteistönvälitysyrityksenkään järjestelmiä. Mukautumistarpeen se näille järjestelmille kyllä luo.
  • Vastikeperusteet eivät ole tulossa osakehuoneistorekisteriin, vaan ne pysyvät isännöinnin järjestelmissä (esimerkiksi jyvitetyt neliöt). Vastikkeiden maksatus hoituu entiseen tapaan.
  • Vastikkeiden perintä uudelta omistajalta ei muutu entisestä. Asunto-osakeyhtiölaissa säädetään jatkossakin, että omistaja vastaa vastikkeen maksusta yhtiölle. Ainoa muutos on se, että tieto omistajan vaihdoksesta tulee isännöinnille Maanmittauslaitokselta, eikä suoraan ostajalta tai kiinteistönvälittäjältä osakeluetteloon merkitsemispyynnön yhteydessä kuten nykyisin.
  • Isännöitsijäntodistukseen ei ole tulossa tässä vaiheessa mitään muuta muutosta kuin se, että todistukseen tulee kaksi uutta tietoa. Nämä tiedot ovat ensinnäkin se, onko taloyhtiö jo siirtynyt osakehuoneistorekisteriin ja toiseksi, onko osakeryhmästä annettu osakekirja jo mitätöity. Koska näiden tietojen oikea tietolähde on osakehuoneistorekisteri, isännöintijärjestelmän tulee hakea tiedot todistukseen sieltä.
  • Yhtiökokouskutsun toimittamisen tapa ja aika eivät ole muuttumassa. Vain se, mistä osakkaiden osoitetiedot (posti- tai sähköposti) yhtiökokouskutsun toimittamiseksi saadaan, muuttuu. Tieto saadaan nimittäin jatkossa Maanmittauslaitokselta.

Perustiedot osakehuoneistorekisteristä saat esimerkiksi Isännöintiliiton jäsenohjeesta (vain jäsenyrityksille). Ohjeen päivitys julkaistaa piakkoin. Stay tuned!

Kirjoittajan paikkakuva

Kirjoittaja: Jaana Sallmén

Varatuomari Jaana Sallmén työskenteli Isännöintiliiton lakiasiantuntijana maaliskuuhun 2020.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Jaana Sallmén