Lähtisitkö kiertomatkalle Marsiin perinteisen etelän matkan sijaan? Mitä jos kroppaasi kiinnitetyt pienet anturit kertoisivat, että parin tunnin päästä saat sydänkohtauksen ja hälyttäisivät sinut sairaalaan ennen kohtausta?

Maailma on muuttunut valtavasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Jatkuva ja yhä nopeneva muutos on täällä. Se muuttaa paitsi bisnestä niin myös maailman järjestystä: Aurinkoteknologian kehittymisen myötä ihmiskunnan energiansaanti on lähes rajatonta ja nykyiset köyhimmät valtiot ovat aurinkoisimpia maita.

Ratkaise isot ja usein esiintyvät ongelmat, maailman bisnesgurut neuvoivat eilen Helsingissä Nordic Business Forumissa. Ohjelmistoalalla menestystä tahkonnut Des Traynor kehotti kysymään tuotekehityksessä kysymykset:

• Saako sen tehtyä?
  • Voiko sillä tehdä rahaa?
  • Haluaako kukaan sitä?

Traynorin listaan voisi vielä lisätä, että onko joku valmis maksamaan siitä.

Tuote- tai palvelukehitystä ei pidä aloittaa liian suuresta, vaan pienin askelin. Traynorin sanoin aloitetaan kuppikakuista hääkakun sijaan.

Tuotteen on oltava kunnossa. Ylivoimaiseen tuotteeseen perustuu Applen menestys. Erinomaisesta tuotteesta ihmiset puhuvat tutuilleen ja mainostavat sitä puolestasi. Hyvä sana kiirii sosiaalisen median myötä vauhdilla.

Tuotteen tai palvelun käyttöönoton kynnys pitää olla mahdollisimman alhainen. Kun ennen ostettiin ja sitten vasta kokeiltiin, nyt halutaan kokeilla kuukausi tai kaksi ja sitten vasta ostaa, jos tuote tai palvelu on koettu hyväksi. Tällöin palvelun on oltava hyvä ja koko ajan lunastettava asiakkaan odotukset.

Tule yrityksesi parhaaksi digiosaajaksi ja luo kokeilukulttuuri

Digitaalinen ja uudenlainen liiketoiminta ei ole nuorten juttu, mietti itse nuorena isänsä yrityksen suureen kasvuun sähköpostimarkkinoinnin ja sosiaalisen median keinoin saanut Gary Vaynerchuk. Digitaaliset välineet on yrittäjän saatava itse haltuun. Sosiaalisessa mediassa on hänen mielestään vielä paljon käyttämättömiä markkinointi- ja myyntimahdollisuuksia.

“Älä palkkaa 23-vuotiasta, joka ei tiedä bisneksen teosta mitään. On eri asia käyttää sosiaalista mediaa henkilökohtaisessa elämässä kuin bisneksessä. Perehdy itse sosiaaliseen mediaan ja tule oman yrityksesi parhaaksi osaajaksi. Muuten et edes tiedä onko palkkaamasi digimarkkkinoija oikeasti hyvä tai olet ongelmissa, kun hän vedättää lisää palkkaa tai vaihtaa työpaikkaa”, Vaynerchuk jyrisi.

Twitterin ex-toimitusjohtaja ja nykyinen startup-yrittäjä Dick Costolo kehotti kyseenalaistamaan toimialan ja yrityksen totuudet ja uskomukset. Kokeilukulttuurin myötä voi lähteä luomaan uutta.

Kehittävän organisaation johtamisen pitää tukea kehitystyötä:

• Johdon pitää hyväksyä ja sallia se, että ihmiset tekevät virheitä, ja heitä ei saa koskaan rangaista niiden tekemisestä.
  • Johtoa pitää voida haastaa ja olla erimieltä sen kanssa.
  • Pitää olla ok kertoa johdolle huonotkin uutiset.
  • Päätösten tekemisen pitää olla helppoa yksittäisillekin työntekijöille ilman, että hän joutuu käydä kysymässä useilta eri ihmisiltä mielipidettä. Yrityksessä pitää olla Kyllä-kulttuuri.
  • Yrityksen on mietittävä välillä miksi uusien asioiden oppiminen on kestänyt niin kauan ja miten se voisi oppia nopeammin.

Voisiko yrityksesi ratkaista näillä eväillä jonkun asumisen arkipäiväisen ongelman ja luoda siitä asiakkaille uuden palvelun?

Kirjoittaja: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Isännöinnin merkitys vahvistuu entisestään ja asiakkaiden toiveet kasvavat. Digitalisaatio ja palvelukehittäminen mahdollistavat isännöinnissä liiketoiminnan kehittämisen kohti parempia asumisen palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Työskentelen hyvän isännöinnin asialla Isännöintiliitossa johtajana. Tekemistä riittää ja mahdollisuuksia on monia! Twitterissä @mariannefalck

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Marianne Falck-Hvilstafeldt