Tiedotteemme Tikittääkö taloyhtöissä koronan takia remonttipommi? on kirvoittanut jäsenet antamaan paljon palautetta. Erityisesti palautetta on tullut siitä, että monen mielestä otsikko oli raflaava. Olen erittäin tyytyväinen niin kiittävästä kuin kritisoivasta palautteesta. Se mahdollistaa meille supertärkeän vuoropuhelun jäsentemme kanssa ja petraa entisestään tekemisemme tasoa. Jäsenille ja jäsenten hyväksi me tätä työtä teemme.

Isännöintiliiton uuden strategian mukaan yksi tehtävistämme on olla kiinnostava ja mieleen jäävä asiantuntija. Elämme huomiotaloudessa, jossa entistä useampi taho kilpailee samasta mediatilasta ja viestinnän eri keinoja hyödynnetään, jotta omille viesteille saadaan näkyvyyttä. Tämä tarkoittaa, että välillä on tehtävä räväköitäkin otsikoita, jotta saa äänensä kuuluviin.

Etujärjestönä ja vaikuttajajärjestönä meille on todella tärkeää, että kuulumme, näymme ja saamme aikaan keskustelua ja somejakoja. Tällä varmistamme sen, että alusta on niin sanotusti pedattu niissä asioissa, jotka meille ovat kaikista tärkeimpiä saada julkisuudessa läpi. Totta kai strategian mukaan erittäin tärkeää on myös se, että tekemisemme ja sanomisemme ovat relevantteja ja pohjautuvat tutkittuun tietoon.

Tiedotteen aiheeseen liittyen olemme käyneet todella paljon keskustelua alan muiden järjestöjen kanssa, tehneet jäsenkyselyä ja tutkineet muiden kyselyitä ja analyysejä asiasta. Niiden pohjalta olemme halunneet nostaa esiin uhan siitä, että korjauksia siirtyy ja tullaan siirtämään. Vaikka isossa osassa taloyhtiöitä asiat ovat oikein hyvin ja hyvässä hoidossa, niin kaikissa ei ole. Siksi huomion kiinnittäminen asiaan on tärkeää. On vastuullista kannustaa taloyhtiöitä tekemään välttämättömät päätökset koronasta huolimatta. Kuten moni alan ammattilainen tietää, näissä päätöksissä on kyse usein myös psykologisista tekijöistä.

Korjausrakentaminen on kasvanut tasaisesti, mutta nyt näyttää, että kasvu hiipuu. Se johtuu osittain hankkeiden siirtymisestä ja siitä, että hankkeita venytetään. Asuntokanta on kuitenkin sen ikäistä, että kysyntä kasvaa mahdollisesti voimakkaasti lähivuosina. Olisi hyvä jo hintapaineenkin osalta, ettei isoja notkahduksia nyt tulisi. Korona on tuntunut aiheuttavan kokousten siirtämisen lisäksi myös muuta epävarmuutta tulevaisuudesta. Osassa yleisiä talouden ennusteita on koronan epävarmuusvaikutukset venytetty jopa viiteen vuoteen.

Pyrimme keskustelemaan aktiivisesti julkisuudessa ja nostamaan isännöintialan arvostusta asiantuntijaorganisaationa sekä yhteiskunnallisena keskustelijana. Asuminen on tärkeä teema ja isännöinnillä on siinä valtava rooli.

Isännöintiliitto on kesästä alkaen ollut mukana muun muassa valtiovarainministeriön rakentamisen suhdanneryhmässä, jossa olemme mukana tuomassa isännöintialan näkemystä esimerkiksi korjausrakentamisesta ja luonnollisesti saamassa myös tietoa kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoilta. Uusimpaan suhdannekatsaukseen pääsee tutustumaan tästä.

Mia Koro-Kanerva

Kirjoittaja: Mia Koro-Kanerva

Toimin Isännöintiliiton toimitusjohtajana. Isännöintiala on murroksessa ja on superkiinnostavaa saada olla matkassa mukana tekemässä sen tulevaisuutta. Haluan ottaa lukijat mukaan tarkastelemaan ajan ilmiöitä, muutoksia ja tekijöitä ja nauttimaan maisemista.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Mia Koro-Kanerva

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.