Tiesithän, että robotti tulee viemään työsi? Ei ehkä ihan lähivuosina, mutta osa tutkijoista ennustaa, että 40-70 vuoden kuluessa tekoäly suoriutuu mistä tahansa ihmisen tekemästä työstä.

Kun robottiarmeija uurastaa sairaaloissa, konttoreissa, rakennustyömailla, asiakaspalvelussa, maatiloilla ja rekkojen rateissa, ihmiskunnan jäsenet voivat keskittyä lempiharrastuksiinsa. Työn merkitys ja tulonjako tulee miettiä aivan uudelleen, ja sisältöä elämään täytyy löytää jostain muualta kuin taloudellisesta tuottavuudesta.

Kohtaamme siirtymäajan, jonka rinnalla digitalisaatio on lastenleikkiä.

Ennen kuin voimme heittäytyä elämään robottiorjien palveltaviksi, joudumme kohtaamaan valtavan vaikean siirtymäajan, jonka rinnalla digitalisaatio on lasten leikkiä. Robotisaation aihettamat työpaikkojen katovuodet ovat erilaisia kuin aiemmat työn murrokset, sillä poistuvien ammattien tilalle ei ole tulossa uusia. Sillä jos keksitäänkin uusia työnkuvia, niidenkin tekijöinä robotit ja tekoäly ovat ylivoimaisia ihmistyövoimaan verrattuna.

Robotti-isännöinnin ensiaskeleet

Ennen ihmiskunnan siirtymistä varhaiseläkkeelle joutuu suurin osa työikäisistä hyväksymään keinoälyn kollegakseen. Ensin tekoälyllä teetetään sellaisia rutiinitehtäviä, joita harva ihmistekijä jää kaipaamaan: siirrä tieto tuosta sarakkeesta tänne, koosta näistä tiedoista raportti ja sen sellaista. Keinoälyn kehittyessä robotit suoriutuvat yhä monimutkaisemmista tehtäväketjuista ja merkittävämmistä päätöksistä. Tekoälykehityksen ennustetaan kehittyvän eksponentiaalisesti, joten vauhtiin päästyään muutoksen tahti tulee vain kiihtymään.

Isännöinnin robotisaatio on jo ottanut pienet ensiaskeleensa: ainakin Helsingin Seudun Isännöitsijät Oy:llä ja Tapiolan Lämpö Oy:llä ohjelmistorobotiikka on isännöitsijän apurina tiedon siirtoa ja tallennusta sisältävissä rutiinitehtävissä. Kokemusten karttuessa, ohjelmistorobotiikan kehittyessä ja hintojen laskiessa näitä toimistorobotteja nähdään pian enemmänkin.

Rutiinit roboteilla, asiantuntijuus ihmisillä

Mitä tästä kaikesta tulevaisuusvisioinnista kannattaisi ajatella? Olisi hyvä ainakin tiedostaa se, että mitä enemmän työnkuva lepää tiedon tallentamisen, siirtämisen ja käsittelyn varassa, sitä helpompi se on antaa robotin tehtäväksi. Isännöitsijän, kiinteistösihteerin ja taloushallinnon saralla on runsaasti työtehtäviä, joissa jopa nykyisen kaltainen tekoäly olisi suuri apu tai jopa ihmistekijää tehokkaampi.

Konsulttitalo McKinseyn raporttiin perustuvan nettitestin mukaan property managerin eli isännöitsijän työstä robotiikka voi hoitaa 16 %. Näihin tehtäviin lukeutuvat mm. ostot ja hankinnat, asiakasviestintä ja tietojen ylläpitö. Automatisoitavien tehtävien ulkopuolelle jää mm. projektinjohto, riitatilanteiden selvittäminen ja budjetointi. Iso osa duunista on siis vankkaa asiantuntijatyötä, tulevaisuudessa siihen on robottien ansiosta entistä enemmän aikaa.

Isännöinnin ja taloyhtiön näkökulmasta robotisaatiolla on siis hopeareunus. Rutiinit hoitaa tarkka ja tehokas robottiavustaja, vaativimpiin tehtäviin keskittyy yksinkertaisista työsuoritteista vapautettu isännöitsijä.

Kirjoittaja: Aki Salo

Isännöintiliiton asiakkuusjohtajana katson isännöintialaa sekä markkinointi-ihmisen että taloyhtiöaktiivin silmin. Haluan auttaa isännöintiä luomaan uusia palvelutuotteita ja sitä kautta kohtaamaan asiakkaansa paremmin.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Aki Salo