Näin unta yhtiökokouksesta. Se meni näin:

Olin muuttanut taloyhtiöön puoli vuotta aiemmin. Edessä oli ensimmäinen yhtiökokoukseni koskaan. Tästä muistutti postiluukusta kilahtanut yhtiökokouskutsu. Kutsun ulkoasua koristivat isännöintiyrityksemme logot ja värit, mikä muistutti siitä, kuka taloyhtiötämme isännöi.

Kutsun mukana tulleisiin tilinpäätöstietoihin en ehtinyt enkä osannut perehtyä. Vaikka olen lukenut kaupallista alaa yliopistossa, ei tilinpäätösten lukeminen tule minulta selkärangasta. Onneksi mukana oli yksi sivu, jossa pääkohdat esiteltiin graafisesti piirakkakaavioina. Yhdellä silmäyksellä näin taloyhtiömme suurimmat tulo- ja menoerät! Tuntui, että kynnys lähteä yhtiökokoukseen on pienempi, kun ymmärrän hieman paremmin, mitä siellä tullaan puhumaan.

Parin päivän päästä taloyhtiömme ilmoitustaululle ilmestyi viesti yhtiökokouksesta. Se muistutti mukavasti, milloin tilaisuus on. Viestissä olleen QR-koodin skannaamalla pystyin lisäämään kokouksen suoraan kännykkäni kalenteriin.

Kokouspaikka oli lähikoulun ruokala. Sain edeltävänä päivänä isännöintiyritykseltä tekstiviestin, jossa ystävällisin sanoin muistutettiin yhtiökokouksen ajankohdasta, kerrottiin koulun osoite ja mistä ovesta pääsee sisään. Mahtavaa, koska nyt varmasti tiedän, milloin pitää mennä ja minne! Myös etäosallistuminen oli mahdollista.

Koulun ovessa oli isännöintiyrityksen logolla merkitty viesti, jossa oli myös taloyhtiömme nimi. Tilat olivat väljät ja kaikki pystyivät osallistumaan paikan päällä kokoukseen turvallisesti.

Kahvin ja pullan lisäksi pöydällä oli yhtiökokousaineisto paperisena halukkaille. Pöydällä olleen QR-koodin kautta osallistujat pystyivät lataamaan aineiston itselleen sähköisesti, jos eivät halunneet paperista versiota itselleen. Halukkaat saivat esitysmateriaalin myöhemmin omaan sähköpostiinsa.

Kokouksen aluksi isännöitsijämme esitteli itsensä. Valkokankaalla oli kuva hänestä ja sen alla nimi ja titteli. Myös muista taloyhtiömme asioita hoitavista työntekijöistä oli kuvat, nimet ja tittelit. Nyt tiedän, miltä asiakaspalvelun Sari näyttää! Kivaa saada nimelle kasvot, nyt isännöintiyrityksen tiimi tuntuu läheisemmältä ja inhimillisemmältä.

En ollut ikinä ajatellutkaan, että taloyhtiössämme on noin paljon hoidettavaa.

Tämän jälkeen listattiin tiiviisti joukko asioita, jotka isännöintiyritys hoitaa taloyhtiömme puolesta. En ollut ikinä ajatellutkaan, että taloyhtiössämme on noin paljon hoidettavaa. Tuli tunne, että meillä on osaava isännöintiyritys.

Isännöitsijä muistutti vielä, missä asioissa keneenkin tahoon otetaan milloinkin yhteyttä. Nyt tiedän, että huolto ja isännöintiyrityksen asiakaspalvelu hoitavat suurimman osa asioista ja itse isännöitsijään olen yhteydessä vain, jos tapahtuu jotain todella vakavaa ja akuuttia. Vastaukset yleisiin kysymyksiin löytyvät asukassivuiltamme. Kirjauduin heti kännykälläni tutustumaan sivuihin.

Tämän jälkeen kokouksessa edettiin normaalin kokouskaavan mukaan. Minua kiinnosti eniten, mistä vastikkeeni koostuu. Olin huojentunut, kun isännöitsijällä oli materiaalissa selkeä laskelma aiheesta. En ollut tiennyt kaikkea ennen, mutta tuntuu hyvältä tietää, mistä oikein maksan joka kuukausi.

Kokouksessa puhuttiin muun muassa tulevasta julkisivukorjauksesta. Isännöitsijällä oli selkeä laskelma siitä, mitä korjaus tulisi suunnilleen maksamaan neliöltä. Lisäksi saimme tietää alustavan aikataulun. Toki suunnitelmat voivat muuttua, mutta nyt tiedän, että ainakin tulevana kesänä voin vielä huoletta käyttää parveketta, kun korjaus alkaa aikaisintaan syyskuussa.

Materiaaleissa mainittiin myös 8–10 vuoden kuluttua koittava putkiremontti. Vaikka siihen on vielä pitkä aika, on hyvä tietää siitä jo nyt. Kokouksen jälkeen ymmärsin paljon paremmin, mitä kaikkea taloyhtiössä on tehty viime aikoina ja mitä pitää tehdä tulevina vuosina.

Kokouksen päätyttyä minusta tuntui, että olin nyt paljon fiksumpi taloyhtiön asioista. Yhtiökokous ei ollutkaan niin pelottava paikka kuin olin luullut. Ehkä voisin parin vuoden päästä hakea taloyhtiön hallitukseen, mene ja tiedä.

Jäimme kokousväen kesken vielä kahvittelemaan ja rupattelemaan väljästi ruokalaan. Sain tietää, että yläkerran Liisa on asunut taloyhtiössä jo 12 vuotta ja on alun perin kotoisin Torniosta. A-rapun Raunolla ja Maijalla taas on kaksi kissaa. Mukavaa jutustella näin välillä ihan muuten vain muiden asukkaiden kanssa, kun harvoin tavataan isommalla porukalla.

Sitten heräsin.

Koko sujuva yhtiökokousprosessi oli ollut unta. Mietin, voisiko tämä olla totta. Voisiko se olla totta jo tänä keväänä?

Isännöintiliitto tukee kaikkia taloyhtiötoimijoita koronaepidemian keskellä. Esimerkiksi kattavat ohjeemme yhtiökokousten järjestämiseen ovat kaikkien käytössä.

Kaikki Isännöintiliiton jäsenyrityksissä työskentelevät voivat hyödyntää Mapin Yhtiökokous-aineistoja, esitysmateriaaleja, jäsenohjeita ja webinaareja.

Kirjoittaja: Hilla Ronkainen

Isännöintiliiton tapahtumatuottajana järjestän laadukkaita ja innostavia tapahtumia isännöintialan ammattilaisille ympäri Suomen. Koulutustemme ja webinaariemme kautta kaikkien isännöintitoimintaa tuottavien ammattilaisten osaaminen kehittyy entisestään.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Hilla Ronkainen

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.