Viime viikolla julkaistu ensimmäinen isännöintialan toimialakatsaus herätti ansaittua huomiota mediassa. Terävästä kynästään tunnettu Taloussanomien Tuomas Manninen kirjoitti katsauksesta otsikolla: ”Isännöitsijöillä on hyvä palkka, mutta monella alkaa olla puutteita osaamisessa”.

Mannisen tekstissä oli käännetty päälaelleen muutamakin toimialakatsauksen näkökulma. Näin toimittajan kuuluukin tehdä, haastaa organisaatioiden sanomaa.

Manninen kirjoitti, että monella isännöitsijällä alkaa olla puutteita osaamisessa. Mekin nostimme katsauksessa esiin sekä alan osaajapulan että tarpeen kouluttautua. Tämä pätee moniin ammatteihin kiinteistöalalla. Käynnissä oleva energiamurros ja asumisen vihreä siirtymä vaativat uutta osaamista. Maailma muuttuu myös digitalisaation ja vastuullisuuden monien vaatimusten osalta vauhdilla. Nämä vaativat uutta osaamista ja kouluttautumista koviltakin konkareilta.

Toisaalta eläköityminen näkyy myös isännöinnissä. Sukupolvenvaihdos on jo nyt kovassa vauhdissa – alan ammattilaiset ovat keskimäärin syntyneet vuonna 1970. Muutoksen myötä ala on myös naisistunut: jo yli puolet kaikista alan ammattilaisista – isännöitsijöistä, kiinteistösihteereistä, kirjanpitäjistä ja muista ammattilaisista – on naisia. Myös isännöitsijänä työskentelevistä 43 % on naisia.

Uusia osaajia tarvitaan kuitenkin lähivuosina runsaasti. Eläköityviä kokeneita isännöitsijöitä on satoja, ja tilalle tarvitaan uusia tekijöitä.

Alan verraten hyvä palkka, keskimäärin reilut 3800 €/kk, onneksi toimii kannustimena hakeutua alalle. Vastineeksi saa sitten kiinnostavan ja vastuullisen työn suomalaisen kansallisvarallisuuden parissa. Jos isännöitsijällä on esimerkiksi 20 taloyhtiötä asiakkaanaan, hän hoitaa keskimäärin noin 100 miljoonan euron arvoisia kiinteistöjä. Vastuu on iso, työtä
paljon ja korvaus myös onneksi kohtuullisen hyvä.

Huolestuttavaa Mannisen kolumnissa oli, kuinka hän kuvasti taloyhtiöön hallitukseen ”puolipakolla” joutumista. Tiedämme toki tämän kokemuksen, mutta taloyhtiömaailman kannalta se on surullinen. Taloyhtiötä hoitaessa moni suomalainen hoitaa suurinta omaisuuttaan. Erinomaisenkaan isännöitsijän on vaikea toimia parhaalla mahdollisella tavalla, jos päätökset tekevä taloyhtiön hallitus ei toimi. Iso kysymys tulevaan on siis tarkemmin, miten saadaan isännöintialalle lisää osaajia ja taloyhtiöiden hallituksiin lisää innokkaita jäseniä.

Haluaisitko hakeutua isännöintialalle? Lue lisää koulutuksista
Tutustu Isännöintialan toimialakatsaukseen
Minkälaista isännöitsijänä toimiminen on? Katso Isännöitsijä 2022 Anne Pulkkisen haastattelu YLE Aamussa 26.9.2022

Kirjoittaja: Liina Länsiluoto

Liinalla on yli kymmenen vuoden kokemus asumisen kehittämisestä viestinnän, palvelukehittämisen ja vastuullisuuden saralta. Isännöitsijät ovat paljon vartijoita muun muassa kansallisvarallisuutemme hoitajina, ilmastonmuutosta hillitsemässä sekä tietysti turvallista ja viihtyisää asumista luomassa. On hienoa tehdä töitä näiden teemojen eteen!

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Liina Länsiluoto

1 Kommentti

1. Minua ihmetyttää isännöitsijät, jotka yrittävät nostaa omaa häntäänsä kaiken näköisillä kirjainyhdistelmillä nimensä perässä. Näitä kirjainyhdistemiä saa muutaman viikon kursseilla, joissa ”pätevöidytään” ; eikä kokemuksella ja taakse jääneellä historialla ole suurtakaan merkitystä. Isännöintitoimisto ei ole kuitenkaan niin tärkeä, kuin henkilö, joka hoitaa meidän suurinta omaisuutta.

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.