Sähköisen asunto-osakerekisterin Asrekin idea on, että hajallaan isännöintijärjestelmissä ja taloyhtiöiden omissa rekistereissä olevat omistajatiedot kerätään valtakunnalliseen rekisteriin ja luodaan näin kansallinen perusrekisteri. Isännöinti on keskeisessä roolissa tässä kertaluontoisessa omistajatietojen siirrossa. Omistajatietojen lisäksi perusrekisteriin on tarkoitus viedä jossain määrin myös muuta taloyhtiötietoa, kuten taloyhtiön talouteen ja rakennusten kuntoon liittyvää tietoa. Missä määrin, sitä ei ole vielä tällä hetkellä linjattu.

Asrek on isännöinnille mahdollisuus, koska se sähköistää hallituksen jäsenten, osakkaiden ja asukkaiden asiointia, mutta myös helpottaa taloyhtiöiden hallinnon hoitoa.

Hallituksen kärkihankkeisiin lukeutuvalla hankkeella tavoitellaan yhteiskunnallista hyötyä mm. osakkeiden vakuutena käyttämisen helpottumisena ja taloyhtiötiedon parempana saavutettavuutena ja hyödynnettävyytenä. Asrek on isännöinnille mahdollisuus, koska se sähköistää hallituksen jäsenten, osakkaiden ja asukkaiden asiointia, mutta myös helpottaa taloyhtiöiden hallinnon hoitoa.

Asrek ei nyt eikä tulevaisuudessakaan tule korvaamaan isännöinnin omia tietojärjestelmiä, kuten se ei korvaa pankin tai kiinteistönvälitysyrityksenkään järjestelmiä. Mukautumistarpeen se näille järjestelmille kyllä luo. Isännöinnin kannalta onkin keskeistä kuinka automaattisesti ja isännöinnin työtä helpottavalla tavalla isännöintijärjestelmät keskustelevat Asrekin kanssa. Reaaliaikaisuutta ja tiedon liikkumisen kaksisuuntaisuutta ei viitsi edes mainita, ne kun ovat isännöintijärjestelmille päivänselviä Asrek-yhteensopivuusvaatimuksia.

Järjestelmät ajoissa valmiiksi

Etukeno järjestelmän kehittämistyössä on valttia, olkoonkin etteivät vanhat taloyhtiöt vielä tammikuussa 2019 sankoin joukoin siirry Asrekiin. Uusia, suoraan sähköisesti perustettavia taloyhtiöitä sen sijaan syntyy varmasti vuonna 2019, ja jos isännöintiyritykset haluavat tarjota palveluja näille, täytyy isännöintijärjestelmien tukea modernia hallinnointia. Vanhoille taloyhtiöille hahmoteltu 3–5 vuoden siirtymäaikakin edellyttää, että isännöintijärjestelmän tulee olla ”Asrek-ready” pian Asrekin käyttöönoton jälkeen.

Asrek tuo helpotusta isännöinnin arkeen myös tietosuojan kannalta. Uudistuksen myötä taloyhtiön ylläpitämä osakeluettelo, yksi isännöinnin huolehtimista taloyhtiön henkilörekistereistä, jää historiaan.

Asrek on aiheena myös kesän Laki ja järjestys -seminaarissa. Tutustu koulutuksen ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.

Kirjoittajan paikkakuva

Kirjoittaja: Jaana Sallmén

Varatuomari Jaana Sallmén työskenteli Isännöintiliiton lakiasiantuntijana maaliskuuhun 2020.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Jaana Sallmén

2 Kommenttia

  1. Antaa muiden harjoitella ensin. Fiksu siirtyy loppuvaiheessa toimivaan järjestelmään sitten kun on pakko. Saattaa moni vanhempi yrittäjä myös laskea, jotta firman toiminta loppuu, ennen kuin on pakko.