Kilpailu työmarkkinoilla kiristyy koko ajan. Isännöintialalla työvoimapula on käsin kosketeltavissa, kun vanhat konkarit eläköityvät ja nuoria on vaikea houkutella alalle. Jos olet alan ammattilainen, voit vapaasti valita työpaikkasi, sillä ottajia löytyy varmasti. Yritysten kannattaakin tässä tilanteessa panostaa tosissaan työntekijäkokemuksen kehittämiseen, jotta pärjää tässä kireässä kilpailuasetelmassa jatkossakin.

Olen kuullut monta tarinaa siitä, kuinka avoinna oleviin työpaikkoihin ei ole tullut yhtään hakemusta. Ehkä nyt vähän provosoin, mutta kysyn silti: Eikö tässä kohtaa työnantajan pitäisi katsoa peiliin ja kysyä itseltään, millaisen kuvan on luonut yrityksestään ja mistä työhakemusten puute johtuu?

Olen nimittäin kuullut näiden surullisten tarinoiden lisäksi vähintään yhtä monta tarinaa siitä, kuinka toisissa yrityksissä avoimia työpaikkoja ei tarvitse laittaa julkiseen hakuun lainkaan, sillä tulijoita riittää joka tapauksessa. Nämä yritykset ovat ymmärtäneet, että kaikki menestys lähtee hyvinvoivasta henkilökunnasta. Ne ovat onnistuneet luomaan hyvästä ja onnellisesta työelämästä itselleen kilpailuvaltin, jota on vaikea päihittää.

Mistä sitten tiedät, miten yrityksessäsi menee? Tai ovatko työntekijät tyytyväisiä ja jos ovat, mihin? Mistä tiedät, mitä pitäisi kehittää, mitkä ovat vahvuutenne tai mistä pitäisi ylipäänsä lähteä liikkeelle?

Hyvä alku on kysyminen.

Monessa yrityksessä tehdään henkilöstölle lyhyitä “miten menee” -kyselyitä kuukausittain tai kvartaaleittain, mutta vähempikin riittää. Jokaisen yrityksen tulisi kuitenkin tehdä perusteellisempi henkilöstökokemuksen kysely vähintään kerran vuodessa.

Jos edustat henkilöstömäärältään pienempää yritystä, saatat luulla, että tiedät kyllä miten henkilöstö voi. Ajattelet ehkä, että kyllä he kertovat, jos kenkä puristaa tai sinne on pesiytynyt kivi. Tähän ajatukseen on vaarallista tuudittautua. Vaikka välit olisivat kuinka hyvät ja luottamukselliset, kaikki eivät varmasti kerro sinulle raadollista totuutta. Kertoisitko itse kaikille läheisillesi kaikki heidän kehityskohteensa päin näköä – kysymättä? Luultavasti et.

Kun perustat johtamisesi tutkittuun tietoon, pystyt kohdistamaan toimintasi niihin kohtiin, joilla on oikeasti vaikutusta. Löydät helpommin yrityksesi vahvuudet ja voit vahvistaa niitä entisestään. Olet myös tasapuolisempi johtaja, kun kuuntelet kaikkia työyhteisön jäseniä etkä vain sitä, joka huutaa kovimmin. Henkilöstökin saattaa sitoutua yritykseesi paremmin, koska heillä on kokemus kuulluksi tulemisesta ja siitä, että heistä välitetään ja heidän sanomisillaan on merkitystä. Tämä toteutuu tietysti vain silloin, kun mittaamisen ja kyselyiden tekemisen lisäksi toimintaa kehitetään kyselyiden tulosten perusteella.

Kehittämisen pitäisi olla jatkuvaa ja jokaisen yrityksen dna:ssa. Isännöintialan parhaiden työpaikkojen joukkoon noustaan vain jatkuvalla kehittämisellä, aidolla välittämisellä ja vastuullisella johtamisella. Kaiken keskiössä on kuuntelu, ja siinä hyvä työkalu on kysyminen.

Isännöintiliitto haluaa auttaa jäseniään erinomaisten työpaikkojen ja henkilöstökokemuksen kehittämisessä. Siksi nostamme esiin alan parhaimmistoa. Palkitsemme syyskuussa Isännöintipäivillä isännöintialan Vuoden työpaikan. Olemme tehneet kisaan osallistumisesta helppoa: tee maksuton henkilöstökysely Isännöintimittarilla ja täytä hakukaavake.

Lue lisää Isännöintimittarista

Lue lisää Vuoden työpaikka -kilpailusta

Kirjoittaja: Reetta Yrttimaa

Isännöintiliiton kehitysjohtajana haluan auttaa isännöintiä uudistumaan ja alan ammattilaisia loistamaan ammatillisesti. Tässä työssä minua ohjaa pitkä kokemus isännöinti- ja kiinteistöalalta erityisesti asiakaskokemuksen, viestinnän ja johtamisen parissa.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Reetta Yrttimaa

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.