Isännöintiliitto on huudellut vuosia digitalisaatiosta – siitä, että nyt se on täällä, ja jos et hyppää digijunaan, jäät jälkeen. Olemme järjestäneet tapahtumia, joissa teemana on ollut isännöintialan digitalisaatio, puhuneet digitalisaation mahdollistamasta kokeilukulttuurista ja siitä, miten kehitysprojektit viedään onnistuneesti maaliin. Tiedämme senkin, että seniorikortti ei ole enää tehokas argumentti digitalisaation kieltämiseen. Aiemmin ei tuntunut tapahtuvan mitään, mutta nyt kehityspaine on suuri.

Suomen Yrittäjät julkaisi marraskuussa 2019 Suomalaisten pk-yritysten digiosaaminentutkimuksen tuloksia. Suurimpana haasteena digitaalisen osaamisen kehittämiselle nähtiin ajan puute sekä sopivan kehittämistavan löytäminen. Nyt vajaat puoli vuotta myöhemmin olemme tilanteessa, jossa on pakko löytää aikaa digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen. Näyttää siltä, että korona pystyy siihen, mitä olemme yrittäneet vuosikausia – isännöintialan digitalisaatio sai uutta vauhtia.

Reilun kuukauden aikana moni organisaatio on muuttanut toimintatapojaan, sillä epidemia on pakottanut keksimään uusia keinoja selvitä arjesta. Kehittämisessä ei ole ollut kyse massiivisista järjestelmähankkeista tai uusimmista teknologioista. Tällä hetkellä digiloikka tarkoittaa monelle Teams-tapaamisia ja sähköisesti allekirjoitettuja asiakirjoja.

Tulevaisuuden digiloikka kannattaa tehdä suunnitelmallisesti

Ajan puutteen lisäksi Yrittäjien tutkimuksessa mainittiin, että sopivan kehittämistavan löytäminen on haastavaa. Jos ydinliiketoiminta ei liity digitalisaatioon, yrityksessä ei välttämättä ole teknologista ymmärrystä. Digiloikkansa alkutaipaleella olevan yrityksen voi olla miltei mahdotonta tietää, mistä lähteä liikkeelle ja mistä löytää parhaiten omia tarpeita vastaava teknologia. Lisäksi markkina on suuri, joten oikean yhteistyökumppanin löytäminen on ison työn takana.

Pienessä mittakaavassa samat ongelmat nousevat pintaan, kun valitaan sopivaa työkalua etäkokouksen järjestämiseksi: Mitä työkaluja on tarjolla? Mitä ominaisuuksia siinä tulisi olla? Osataanko palvelua käyttää? Mitä se maksaa ja miten tietoturva toteutuu?

Jos digitalisaation jalkauttamisen suurimmat haasteet liittyvät aikaan ja siihen, miten kehittää, kehitysprojektien edistäminen kriisiaikana voi tuntua mahdottomalta. Haasteet eivät ole kadonneet, mutta isännöintiin kohdistuu entistä suurempi paine palvella asiakkaita uusilla tavoilla. Eri kanavissa pohditaankin nyt sitä, muuttavatko koronan aikaiset toimintatavat tulevaisuuden normia.

Onko korona-ajan jälkeen luonnollista osallistua yhtiökokoukseen mökkilaiturilta? Lisääntyykö etätyö? Onko tarvetta uudenlaisille palveluille, kun ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona?  Emme toki näe tulevaisuuteen, mutta isännöinnillä olisi nyt oivallinen hetki löytää uusia ovia avattavaksi.

Vaikka tällä kertaa kehitystä on vauhdittanut puhdas pakko, toivottavasti tulevaisuuden muutosvoimana toimii halu kehittyä ja tarjota entistä parempia palveluita. Jos tarvitset sparraus- tai kriisiapua digikehittämisessä, ole meihin yhteydessä! Isännöintiliiton jäsenet voivat keskustella digistä myös Facebookissa ylläpitämällämme Isännöinti Goes Digi -foorumilla.

Isännöintiliitto on julkaissut etäkokouksia käsittelevän jäsenohjeen ja webinaarin. Samaa aihetta käsitellään myös Isännöintiliiton ja Kiinteistöliiton yhdessä laatimissa esimerkeissä: etäyhtiökokoukseen voi osallistua digityökalun avulla tai sähköpostitse/postitse.

Kirjoittaja: Ira Tenhunen

Elämme muuttuvassa maailmassa, jossa on kyseenalaistettava omaa ajattelua ja totuttuja toimintatapoja. Kehittämisessä ei ole kyse siitä, miten tehdään vaan siitä, miksi tehdään. Isännöintiliiton kehityspäällikkönä katson alaa etenkin digitalisaation ja uusien mahdollisuuksien näkökulmasta.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Ira Tenhunen