Koronaepidemiaa voi helposti pitää tapahtumatuottajan pahimpana painajaisena. Ainakin sellaisen tapahtumatuottajan, jonka suurin intohimo on aina ollut tuottaa laadukkaita livetapahtumia.

Seurattuani vierestä joidenkin tapahtuma-alalla työskentelevien kollegoideni ahdinkoa saan kiittää omaa organisaatiotani ketterän kehittämisen mentaliteetista ja toimeen tarttumisesta. Koko ajan on ollut selvää, että tapahtumia ei pysäytä mikään.

Koko Isännöintiliiton tapahtumatiimi on paiskinut kovasti töitä uusien etätapahtumakonseptien parissa. Välillä olemme todellakin olleet siellä kuuluisalla epämukavuusalueella. Ryhdyimme heti keväällä etsimään livetapahtumien rinnalle laadukkaita virtuaalivaihtoehtoja, mutta kuten niin monella muullakin alalla, todellinen digiloikka oli vasta edessä.

Kouluttautumisen tarve ei ole kadonnut

Meille oli koko ajan selvää, että haluamme tarjota jäsenillemme laadukasta koulutusta koronatilanteesta riippumatta. Kysyimme jäseniltämme, minkälaisiin koulutuksiin he haluaisivat osallistua. Kävi selväksi, että isommat livetapahtumat on nyt syytä siirtää tulevaisuuteen.

Kouluttautumisen tarve ei kuitenkaan tästä maailmasta katoa, vaan se lisääntyy jatkuvasti. Siksi pysähtyminen ei ole vaihtoehto, vaan on lähdettävä testaamaan uutta.

Turvallisuuden lisäksi virtuaalitapahtumissa ja webinaareissa on paljon muutakin hyvää. Osalla Isännöintiliiton jäsenistä etäisyydet, matkustaminen tai aikataululliset haasteet ovat voineet vaikeuttaa tai jopa estää kokonaan livetapahtumiin osallistumisen. Virtuaalitapahtumat ja webinaarit tulevat osallistujan luo.

Virtuaalitapahtumiin voi kuitenkin kotonakin valmistautua kuten livetapahtumiin. Pistä päälle vähän parempaa vaatetta, varaa kotiin herkulliset tapahtumaeväät ja valmistaudu verkostoitumaan! Näin saat virtuaalitapahtumista kaiken irti ja pääset paremmin tunnelmaan.

Tapahtumahuipennus on vasta tulossa

On ollut ilo huomata, että osallistuminen tapahtumiin kiinnostaa myös etänä. Jäsenillemme suunnattuun Työ & talous -virtuaaliseminaariin ilmoittautui noin 400 osallistujaa ympäri Suomen. Koko Isännöintiliiton väki jännitti uutta tapahtumakonseptia innostuneissa tunnelmissa. Palautteiden perusteella suurin osa osallistujista suosittelisi virtuaalitapahtumaa kollegoilleen.

Vaikka virtuaalitapahtuman jotkut verkostoitumismuodot eivät aivan vielä olleet kaikilla käytössä, uskomme tässäkin asiassa harjoituksen tekevän mestarin. Minusta esimerkiksi virtuaalinen ”speed dating” tuntui aluksi ajatuksena hieman kiusalliselta, mutta lopulta se oli virtuaalitapahtuman ominaisuuksista kaikista paras. Mieti, miten hauskaa on törmätä pariksi minuutiksi kollegan kanssa, joka on fyysisesti satojen kilometrien päässä!

Tulevia virtuaalisia Isännöintipäiviä voisin verrata maratoniin. Päivästä tulee pitkä, mutta sen aikana liikutaan piristävästi pirskahtelevien keynote-puheenvuorojen, tiukkaa asiaa olevien asiantuntijapuheenvuorojen ja verkostoitumisosuuksien välillä. Päivä huipentuu Isännöintiliiton tämän vuoden palkintojen jakoon. Tätä vuoden tasokkainta, kaikille avointa koulutuskokonaisuutta ei kerta kaikkiaan voi jättää väliin!

Ja sitten se suuri kysymys: Kuolevatko livetapahtumat nyt kokonaan?

Eivät kuole. Ihmiset haluavat tulevaisuudessakin kohdata toisiaan kasvokkain ja elää tapahtumaa kaikilla aisteillaan. Olemme kuitenkin isännöinnin tapaan myös tapahtuma-alalla tehneet pienessä ajassa ison digiloikan. Tulevaisuuden tapahtumat tulevat olemaan liveä, hybridiä ja virtuaalia, ja se jos jokin on mahtavaa!

Järjestämme syksyn ja talven aikana paljon erilaisia virtuaalitapahtumia ja webinaareja. Tutustu tarjontaan ja ilmoittaudu mukaan!

Kirjoittaja: Inka Kovanen

Tapahtumatuottajana Isännöintiliitossa saan toteuttaa laadukkaita ammattilaistapahtumia ja tarjota jäsenillemme arvokkaita koulutusmahdollisuuksia. Työtä teen sydämellä, hymyssä suin ja mieluiten porukalla! Tavoitteenani on luoda innostava tapahtumaympäristö, jossa oppimisen lisäksi myös verkostoidutaan tehokkaasti.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Inka Kovanen

Kirjoita kommenttiHienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.